Megkezdődött a visszaszámlálás a Nissannál, megjelentek a „dögkeselyűk” is

2024.12.09. 06:18

  • Egyre kevesebb idő van a Nissan megmentésére. 
  • A tőzsdei spekulánsok pedig már készülnek. 
DSC2500

Állítólag nemrégiben vezetői értekezlet volt a Nissannál, amelyen a több százan vettek részt, ám senki sem feszegette az 58 éves Uchida Makoto vezérigazgató felelősségét a vállalat látványos kudarcaiért. Legalábbis a kiszivárogtatott információk erről szólnak a Reuters cikke szerint. Pedig lett volna miről beszélni annak alapján, amiről a cégvezető beszámolt.

A vállalat pénzügyi helyzete katasztrofális. Elvesztette árbevétele és nyereségessége javát az észak-amerikai és a kínai piacon. Már nem Japán második legnagyobb autógyártója a Toyota mögött (a Honda vette át a helyét). Az Egyesült Államokban nem kívánatosságuk, hanem a felhalmozott raktárkészletek leépítését szolgáló jelentős árengedmények miatt vásárolják az autóit.

Megkérdezhették volna a menedzserek például azt, hogyan fordulhatott elő az, hogy miközben öt évvel ezelőtt a világ legnépszerűbb tisztán elektromos meghajtású modelljét (Leaf) kínálta, ma sehol sincs a villanyautók versenyében.

Durva leépítéssel akar időt nyerni a túléléshez a cégvezetés

Uchida egyelőre megtarthatja állását, ám a vállalat 9 ezer alkalmazottját elbocsátják és leépítik a Nissan világszintű gyártási kapacitásának ötödét. Ez 2,6 milliárd dollárba kerül. A cégvezető azt ígérte, hogy lemond fizetése feléről.

Szakértők szerint a következő hónapok kritikusak az autógyártó túlélése szempontjából. Egyik szerint kilenc hónapja maradt a cégnek, hogy kitaláljon valamit.

„Amit ma a Nissannál látunk, az egy katasztrofális emberi hiba. Igaz, hogy az autóiparra viharos idők járnak, ám ennél a cégnél a menedzsment végzeteset hibázott” – mondta Sugiura Seiji, a Tokai Tokyo Intelligence Laboratory tanácsadó cég elemzője. Szerinte Uchidának és vezetőtársainak mára már nem maradt más feladata, mint hogy átadja a stafétabotot egy új menedzsmentnek.

Uchida számos üzleti tervvel állt elő, ám öt évvel azután, hogy 2018-ban pénzügyi visszaélések vádjával letartóztatták Carlos Ghosnt, korábbi cégvezetőt. Miután Ghosn Libanonban „száműzetésbe vonult”, egymást követték a változások a japán autógyártó vezetésében.

A vállalat egyébként 3,3 millió autót adott el 2023-ban, ami nagyjából 40 százalékkal marad el a 2017-es értékesítéstől. Részvényeinek értéke 70 százalékkal esett, ami 30 milliárd dollárt mosott el a Nissan értékéből. Ez Magyarország éves GDP-jének 15 százaléka.

A tőzsdei „dögkeselyűk” elkezdtek körözni a Nissan felett

A vállalat korábban irigyelt kínai piaci pozíciója a múlté, mert nem tudott lépést tartani az ottani vevők igényeinek változásával. Az USA-ban mindent egy lapra, az elektromos autók térhódítására tettek fel és nem volt válaszuk – nem voltak hibridjeik – arra a helyzetre, hogy ez nem jött be. Ezt a gondot tetézi Donald Trump elnökké választása, aki büntetővámmal fenyegette meg Kanadát és Mexikót. Az utóbbi ország a Nissan USA-ba szánt autóinak egyik fő gyártóbázisa. A Mercedes-Benzzel közös mexikói üzem ugyanakkor a vehemens elnök lehetséges akciói nélkül is gyengén muzsikál. A 230 ezres kapacitású gyárban évente 50 ezer autót állítanak elő. Az aktivista befektetők „vérszagot éreznek”, azaz elkezdték vásárolni a Nissan leértékelődött papírjait. Arra játszanak, hogy a vállalat eladósorba kerülhet, és részvényeit a tőzsdei árnál magasabb áron vásárolhatja fel a vevő. A céget a Hondával hozta hírbe a Financial Times egy korábbi cikkében, miután közösen fejlesztenek villanyautó-alkatrészeket. A Honda nem kommentálta a hírt, csak azt jelezte, hogy folytatni kívánja a megkezdett együttműködést.