- Egy amerikai közlekedésbiztonsági szervezet kimutatta, hogy egy nagy SUV vagy pickup sokkal nagyobb eséllyel okoz súlyos sérülést a gyalogosoknak, mint egy hagyományos felépítésű autó.
- A tesztek azt is megmutatták, hogy a magas építésű autóknál a sebesség is nagyobb hatással van a sérülések súlyosságára.
- A problémát kezelni kell.
Az Insurance Institute for Highway Safety (röviden IIHS) nevű amerikai közlekedésbiztonsági szervezet nemrég egy nagyszabású kutatásban vizsgálta a különböző autók gyalogosokra vonatkozó veszélyességét. A tesztek alapján teljesen egyértelmű, hogy egy nagy SUV vagy pickup sokkal nagyobb eséllyel okoz súlyos sérülést, mint egy hagyományos felépítésű autó.
A kutatás során összesen 202 autót teszteltek, átlagosan 43 km/h-s sebességgel. Az adatok alapján egy medián magasságú személyautó 60 százalékban közepesen súlyos, 30 százalékban pedig súlyos sérüléseket okoz. Ezzel szemben egy medián magasságú pickupnál (aminek eleje átlagosan 33 centiméterrel magasabb) már a közepesen súlyos sérülésekre is jóval nagyobb az esély, súlyos sérülések pedig 62 százalékos eséllyel történnek.
A tesztek azt is egyértelműen kimutatták, hogy a magas építésű autóknál a sebesség jóval nagyobb hatással van a sérülések súlyosságára. Amíg egy normál medián magasságú személyautónál 24 km/h sebességnél 9 százalék, 56 km/h-nál pedig 52 százalék a súlyos sérülés esélye, a magas építésű autóknál a sebesség növekedésével 11 százalékról 91 százalékra nő a súlyos sérülés veszélye.
A szervezet szerint a különbség oka, hogy a gázolásos baleseteknél nagyon nem mindegy, hol ér az autó a gyalogoshoz. Amíg egy normál méretű autó eleje körülbelül térd vagy combmagasságban van, addig egy magas építésű pickup akár a gyalogos mellkasáig is érhet. Logikus, hogy ez jelentősen növeli a veszélyes fej-, nyak- és mellkassérülések kockázatát.
Az IIHS szerint a problémát több fronton is kezelni kell: csökkenteni szükséges a városi sebességhatárokat és az autók magasságát, valamint fejlettebb vészfékező rendszerekre is szükség lenne.
Forrás: roadandtrack.com