Az autógyártók csak eljátsszák az áldozat szerepét?

2024.12.17. 15:24

  • A T&E elemzése szerint az autógyártók elérik a 2025-ös CO2 szén-dioxid-kibocsátási célokat.
  • Kijelentésüket arra alapozzák, hogy erre már 2017 óta készülnek és csak az utolsó pillanatban dobják piacra az igazán alacsony károsanyag kibocsátással rendelkező járműveiket.
  • Viszont nem ússza meg mindenki büntetés nélkül, elemzések szerint a VW, a Stellantis és a Renault-Nissan-Mitsubishi fizetheti a legtöbb bírságot.

Az Európai Parlamentben keringő elemzések szerint az autógyártók akár 15 milliárd eurónyi bírságot is fizethetnek, ha nem teljesítik a 2025-ös szén-dioxid-kibocsátási célokat. 

A számítások szerint a Volkswagen 7,8, a Stellantis 3,5 és a Renault-Nissan-Mitsubishi 2,8 milliárd eurós bírságra számíthat, ha nem sikerül teljesíteniük a 2025-ös kvótát. Viszont az előrejelzéseket 2024 első felében mért eladásokra alapozzák, emiatt pedig nem biztos, hogy tényleg ekkora bírságra kell számítaniuk.

Január 1-től az érintett cégek modelljeinek átlagos szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg a 93,6 gramm/kilométert. Ez 15 százalékkal kisebb az érvényben lévő 110,1 gramm/kilométeres értéknél. Ezt legegyszerűbben úgy tudják elérni, ha eladásaik legalább ötödét villanyautók teszik ki - ez viszont jelen helyzetben nehéz feladatnak tűnik, hiszen a vártnál alacsonyabb a villanyautók iránti kereslet, így olyan radikális eszközöket is be kell vetniük a gyártóknak, minthogy megemelik a belső égésű motoros autók árait.

Van kiút

A Transport & Environment cikke szerint az autógyártók már 2017 óta készülnek a 2025-ös célokra, és jellemzően a szabályozási évre tartalékolják az alacsony kibocsátású modellek értékesítését. A lap szerint gyakorlatilag ez történik 2025-ben, hiszen idén rengeteg olyan elérhető árú, kisebb villanyautót mutatott be több gyártó is, amelyek jövőre érkeznek – például Renault 5, Skoda Elroq, Ford Puma Gen-E.

A legtöbb elemzéssel az is probléma, hogy fix, 95 gCO2/km-es célértékkel számol minden gyártóra, pedig a valóságban ez az érték az eladott autók átlagos tömegéhez és az alacsony kibocsátású járművek utáni bónuszokhoz igazodik.

Vagyis a lap azt írja, hogy a 2025-ös CO2-célok elérhetők és reálisak, hiszen különféle bónuszokkal és kibocsátási kreditekkel lejjebb tolható a kvóta. Ezáltal a legnehezebb helyzetben levő Volkswagen is megúszhatja egy milliárd eurós bírsággal, ha sikerül 17 százalékra növelni elektromos járműeladását és/vagy emissziós pooling megállapodást (kibocsátási kvóták vásárlása más gyártóktól) köt a Teslával.

Vagyis az autógyártók kisebb trükközésekkel megoldják, hogy ne kelljen bírságot fizetniük, viszont ez nem jelenti azt, hogy ne tartanák tényleg túlzásnak az új kvótákat. A BMW is hangosan kifejtette véleményét a kibocsátási normáról és annak hosszútávú, negatív hatásairól az autóiparra nézve. Hans Dieter Pötsch, a Volkswagen elnöke arra szólította fel az európai unió vezetőségét, hogy halassza el a hagyományos belső égésű motorok szén-dioxid-kibocsátási normájának 2025-re tervezet szigorítását.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) pedig kiadott egy olyan nyilatkozatot, ami arról szól, hogy két évvel el kellene halasztani a 2025-re tervezett kibocsátás-szigorítást - viszont mindhiába, mert már biztosan szigorítanak 2025-től.