Durván drágulhatnak a belső égésű motoros autók – így tennék vonzóbbá a villanyautókat

2024.12.17. 10:44

  • Az EU szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási határértékei miatt az autógyártók kénytelenek növelni villanyautóik eladásait, hogy elkerüljék a súlyos büntetéseket, ezért a benzines modellek árait emelik.
  • Jövőre az átlagos kibocsátási határérték 15 százalékkal csökken, és a járműeladások egyötödének elektromosnak kell lennie.
  • Az ipar nehézségekkel küzd: túlkínálat, gyenge kereslet, csökkenő támogatások, valamint az olcsóbb kínai modellek növekvő versenye sújtja a piacot.
  • Az emissziós pooling, az árkedvezmények, illetve a benzines autók drágítása mind stratégiák az előírások betartására, de a gyártók szerint az EU-nak enyhítenie kellene a szabályokon, mert az elektromos járművek iránti kereslet még nem érte el a szükséges szintet.

Egyre több európai autógyártó készül árkedvezményekkel elektromos járműveikre, miközben drágítják a belső égésű motorral szerelt modelleket. A döntés hátterében az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó határértékek csökkentése áll, amelyek jövőre lépnek hatályba. A szigorítás gyakorlatilag azt jelenti, a legtöbb gyártók járműeladásának egyötödét villanyautók kell, hogy kitegyék. Ha ez nem valósul meg súlyos büntetésekre, több milliárd eurós bírságra számíthatnak - írta a Reuters.

Az érintett cégek modelljeinek átlagos szén-dioxid-kibocsátása az új szabály szerint nem haladhatja meg a 93,6 gramm/kilométert. Ez 15 százalékkal kisebb az érvényben lévő 110,1 gramm/kilométeres értéknél. Erről a szabályról a covid előtti utolsó békeévben, 2019-ben állapodtak meg az EU tagállamai. Akkor sokkal optimistább előrejelzések voltak érvényben mind az autóeladások alakulásával, mind ezen belül az elektromos autók térnyerésével kapcsolatban.

Eközben az ipar túlkínálattal küzd a gyenge kereslet, a növekvő kínai verseny és a csökkenő elektromos járművek iránti támogatások miatt. Az olyan nagy gyártók, mint a Volkswagen, a Stellantis és a Renault, az utóbbi hónapokban már figyelmeztettek a profit csökkenésére.

Ezt vedd meg, légyszi!

A cégek az új szabályok miatt a villanyautók iránti kereslet növelésére kényszerülnek. A Stellantis, a Renault és a Volkswagen az utóbbi hónapokban több száz euróval emelte benzines modelljeinek árait Európa-szerte, miközben villanyautók ára változatlan maradt – viszont így is akad kivétel, a Dacia Spring november végén 200 ezer forinttal lett drágább.  Franciaországban Peugeot 500 euróval emelte több belső égésű motoros modell árát.

Az áremelések csökkentik a benzines és elektromos járművek közötti árkülönbséget, viszont nem valószínű, hogy a vásárlás ösztönző az, hogy valami drágább lett, ráadásul a piac most is küzd azzal, hogy eltűntek az olcsó kisautók, a további drágulás sokkal inkább a használtautók felé tolhatja a vásárlók egy részét és nem feltétlenül az elektromos autók irányába. 

Akciók és/vagy csapatmunka

Az igazán megnyerő stratégia a villanyautók árának csökkenése lehetne, ez viszont a gyártónak hátrány, hiszen kisebb haszonkulccsal kell számolniuk. Ilyen lépésre a Volkswagennél volt példa, akik Németországban 30 ezer euró alá csökkentették az ID.3 árát (eközben nálunk 19,2 millió forintról indul, ami átszámolva 47 ezer euró).

Megoldás lehet még, hogy a gyártók elkerüljék a büntetést az emissziós pooling, vagyis kibocsátási kvóták vásárlása más gyártóktól, akik nagyobb arányban értékesítenek elektromos autókat. Ilyesmit a Suzuki csinált a közelmúltban, aki a Geely tulajdonában lévő Volvóval teljesíti közösen az emissziós célokat.

Brüsszelezés(?)

Bár a gyártók mindent megtesznek a szabályok betartása érdekében, az ipar továbbra is reméli, hogy az Európai Bizottság enyhít a célokon. Luc Chatel, a francia autóipari szövetség (PFA) elnöke szerint az ipar tűrőképessége véges: „Nem tudunk elég elektromos járművet eladni, és közben megbüntetnek a benzinesek miatt. Mit akarnak, lovaskocsikat gyártsak?” Ez azonban jelenleg hiú reménynek tűnik, ugyanis Wopke Hoekstra, az Európai Unió éghajlat-politikai biztosa a napokban arra a kérdésre, hogy fontolgatja-e a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó szabályok megváltoztatását, azt válaszolta: Nem!