- Nagy bajba került a Nissan az elmúlt időszakban, olyannyira, hogy kétségessé vált az autógyártó jövője.
- Most azonban úgy néz ki, megmenekül, elsősorban a Hondának köszönhetően.
A Nissannál annyira rosszul mentek a dolgok, hogy vészüzemmódba kapcsoltak, amíg nem találnak új főbefektetőket. Addig viszont több nehéz döntést kellett meghozniuk. Például 20 százalékkal csökkenteni kell a gyártási kapacitást, emellett 9000 munkahelyet szüntetnek meg, elhalasztják több új modell bemutatását és megválnak Mitsubishi részvényeiktől.
Fordulat?
A legfrissebb hírek szerint megmenekülhet a vállalat. A Honda és a Nissan ugyanis arra készül, hogy elmélyíti együttműködését, aminek a vége az lehet, hogy a két japán autógyártó egyesül – közölte a Reuters két név nélküli informátorra hivatkozva. Ez világos jele annak, hogy az egykor verhetetlen japán autóipar is átalakulásra kényszerül a Tesla, a BYD, illetve a többi kínai autómárka megerősödése miatt.
A két vállalat értéke együtt 54 milliárd dollár lenne és évente 7,4 millió autót adhatnának el. Ez természetesen számaik egyszerű összeadásával jön ki. Így a világ harmadik legnagyobb autógyártó cége jöhetne létre a Toyota és a Volkswagen után. Az új vállalat értékesebb lenne, mint az 52 milliárd dollárt érő Stellantis. A Nissan és a Honda 2024 tavaszán jelentette be, hogy stratégiai együttműködésre lép egymással az elektromos autók fejlesztésében. A Nissan azonban azóta egyre mélyebbre süllyed pénzügyi problémáiban, ami sürgetővé teheti, hogy találjon egy partnert, amely rendet tesz a háza táján.
Eközben a Honda sem mondhatja el magáról, hogy minden rendben, mert – hasonlóan a többi hagyományos autómárkához – lemaradásban van a villanyautók fejlesztésében.
„Az esetleges üzlet főként a Nissan szanálásáról szólna, de a Honda 2025-ös éve is nagyon rossznak ígérkezik és sehol sem áll az elektromos autói fejlesztésében” – mondta Fukao Sanshiro, az Itochu Research Institute szakértője.
Nem ártana a Toyotának egy hozzá hasonló „edzőpartner”
A Nissan novemberben jelentett be egy 2,6 milliárd dolláros költségtakarékossági tervet, ami kilencezer állás megszüntetésével és a vállalat globális autógyártásának 20 százalékos zsugorításával jár. A vállalat kínai és egyesült államokbeli piaci visszaszorulása miatt 2024-es második negyedévében 85 százalékkal csökkent a profitja. Tehát elsősorban ez a két piac, nem pedig az európai eladások állnak a problémák hátterében. A japán autógyártóra szemet vetett a kínai Foxconn, a világ egyik legnagyobb elektronikai bérgyártója is, amely partnert keres új villanyautó-bérgyártási üzletágának megtámasztására.
A Bloomberg korábbi híre szerint ajánlatot tett a Nissan többségének megvásárlására. A cég nem kommentálta a Nissan és a Honda egyesülésének lehetőségét. Szintén hallgatott erről a Renault, amelynek jelentős részesedése van a Nissanban. Az esetleges egyesülés nem ígérkezik sima ügynek. A Honda cégkultúrája erősen technológiai központú, míg a Nissan egy tömegautó-gyártó. A két leglátványosabban megbukott autóipari fúzió a Daimler és a Chrysler egyesülése az ezredforduló táján, illetve a Nissan és a Renault összefonása volt az elmúlt évtizedekben. A Honda–Nissan páros kiegészülhetne a Mitsubishivel, amelyben a Nissannak van meghatározó, 24 százalékos tulajdonrésze. A szakértők egészségesnek tartanák, ha a japán piacon a Toyota méretben vele összemérhető versenytársat kapna.
A Nissan tehát eddig hivatalosan nem kommentálta a sajtóértesüléseket, a tőzsdén jegyzett cégeknél amúgy is nagyon szigorú szabályok vonatkoznak az esetleges felvásárlásokra, egyesülésekre. A Nissan várhatóan majd januárban ad majd tájékoztatást arról, hogy mi várható a későbbiekben.