Trump lenyúlná Európa autógyártásának krémjét, de ez megfeküdné az USA gyomrát

2024.12.18. 13:01 Módosítva: 2024.12.18. 14:17

  • Az elemzők azt találgatják, mit próbál majd megvalósítani választási ígéreteiből Donald Trump.
  • A beígért vámtarifák több autógyártóra hozták a frászt. 
  • A korábban bedobotot tervekkel azért akad több probléma is. 

Ráhozta a frászt az európai autógyártókra, amikor Donald Trump, az Egyesült Államok megválasztott elnöke választási kampányában arról beszélt, hogy 10-20 százalékos egységes vámtarifát vezetne be az USA-ba irányuló minden importra – írta a CNBC az esetleges amerikai büntetővámról szóló szakértői találgatásokat összegző cikkében.

Trump szeptemberben például azt mondta, hogy a német autógyártókat amerikai autógyártókká akarja tenni. Azt akarja, hogy az USA-ban gyártsák modelljeiket. Hozzátette még, hogy a tarifa a világ egyik legcsodálatosabb szava. Bármikor hallja, zene füleinek.

Megválasztása után 25 százalékos vám bevezetésével fenyegette meg az USA-ba Kanadából és Mexikóból érkező importárukat, amivel egy csapásra véget vetne az észak-amerikai szabadkereskedelemnek. Mindezt figyelembe véve nem tudható, hogy amikor lelkendezik a vámokról, akkor csak szokásos, erőszakos fenyegetőzésről van-e szó. 

Akárhogy is van, komolyan kell venni a jövendő elnököt

Ez fekete doboz marad a kívülállóknak, így az európai, ezen belül a német döntéshozóknak, akik kénytelenek komolyan venni mindent, amit a világ legerősebb államának jövendő feje mond. Az esetleges amerikai tarifa a legrosszabbkor jön a német autógyártóknak, a Volkswagennek, a Mercedesnek és a BMW-nek.

Mindhárom cég profitfigyelmeztetéseket volt kénytelen bejelenteni az elmúlt hónapokban, miután az elporladó kínai eladásaik és a gyenge európai újautó-piac miatt nem tudják azt a pénzügyi teljesítményt hozni, amit befektetőik az elmúlt években megszoktak. Trump ugyan nem emlegette Európát a vámokkal sújtandó partnerek között legutóbbi megszólalásaiban, de ez nem jelent semmit.

A német autógyártók 2023-ban 23 milliárd euró értékben exportálták termékeiket az Egyesült Államokba – derült ki az Eurostat és az ING Research adataiból. Ez az USA-ba irányuló teljes német kivitel értékének 15 százaléka. Logikus, hogy tetszene Trumpnak, ha ezt lenyúlnák.

Ez azért nem olyan egyszerű

A szakértők persze nem veszik készpénznek, amit a megválasztott elnök a választási kampányban mondott. Ami azt illeti, ha annak vennék, akkor is megbukhatnának a realitások próbáján. A közgazdászok emlékeztetnek arra, hogy az USA-ban négy százalék körül alakul mostanság a munkanélküliségi ráta, ami megfelel a teljes foglalkoztatásnak.

Következésképpen egy teljes iparág átszipkázása Európából az Egyesült Államokba beleütközhetne abba az apró problémába, hogy nem lenne ember, aki az új üzemekben dolgozna. Emellett a Volkswagen arra hívja fel a figyelmet, hogy az USA-ban értékesített autói 90 százalékát Észak-Amerikában gyártja. Hasonló a helyzet a Mercedes-Benzzel, amely 12 bázison 11 ezer embernek ad munkát az Egyesült Államokban, és a BMW-vel, amelynek az USA 12 államában 30 gyára van.

A környezetvédők némileg másként látják a helyzetet – derült ki Julia Poliscanova, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) igazgatójának szavaiból. Úgy látják, hogy Trump villanyautókkal szembeni ellenérzései – szerinte az elektromos autózás a kínai autógyártók falova, amelyben bejuthatnak az amerikai piacra és elfoglalhatják azt – Európának segítenek.

A T&E főnöke úgy véli, az európai autóiparnak folytatnia kell az átállást a környezetet hosszabb távon kevésbé szennyező technológiákra. Szerinte ki kell használni, hogy a megválasztott amerikai elnök a hagyományos autók gyártását mesterségesen védő lépéseket tehet, ami végül is versenyelőnyt hozhat az európai autómárkáknak. Feltéve, ha folytatják alkalmazkodásukat a villanyautók közelgő korszakára.