Bejelentették: tényleg összeházasodna a Honda és a Nissan

2024.12.23. 11:07

  • A Nissan és a Honda házasságát 2025 közepéig tető alá akarják hozni a felek úgy, hogy abban a Hondáé lenne a többség.
  • Eközben megjelentek a nem éppen hízelgő értékelések is a fúzióról.
Auto China 2024 05

A Nissan és a Honda vezetősége 2025 júniusáig akarja lebonyolítani a két vállalat összefonását egy holdingszervezetben – jelentette be a két vállalat sajtókonferencián a CNBC tudósítása szerint.

A Honda Japán második legnagyobb autógyártója a Toyota után 40 milliárd dollár piaci értékkel, a Nissan a harmadik a szigetország újautó-piacán 10 milliárd dolláros kapitalizációval. Az egyesülést a méretgazdaságosság javításával és a fejlesztési költségek racionalizálásával indokolják. A Mitsubishinek, amelyben a Nissannak jelentős tulajdonrésze van, lehetővé teszik a csatlakozást a pároshoz. Erről a megszólított vállalat 2025 január végéig dönt.

A Renault, amelynek 15-15 százalékos kereszttulajdon-része van a Nissannal és emellett még további részvényekkel is rendelkezik a japán vállalatban, érdeklődve kíséri figyelemmel a fejleményeket.A holdingszervezet lazább, az abban részt vevő vállalatok viszonylagos önállóságát meghagyó formája a közös irányításnak.

A megállapodás szerint az új cég igazgatóságában többségben lesznek a Honda delegáltjai és a testület fejét is a Honda jelöli majd ki – írta a Reuters. Az integráció a legnagyobb ilyen változás lesz az autóiparban a Stellantis megalakulása óta. A sajtóbeszámolók szerint kerítőként működhetett közre a japán kormány a Nissan és a Honda házasságában. 

Pánikot és kétségbeesést lát a száműzött guru

„Kétségbeesett lépés” a Nissan és a Honda egyesítése – mondta a Business Insider tudósítása szerint Carlos Ghosn, a Nissan korábbi elnöke, a japán cég és a Renault 25 éven át tartó korábbi összefonódásának szellemi atyja és vezetője. Akkoriban az autóipar egyik gurujának tartották, ám a japán hatóságok 2018-ban pénzügyi visszaélések vádjával letartóztatták. Ghosnnak később sikerült szülőhazájába, Libanonba menekülnie, ahol száműzetésben él.

Hitelrontásvádjával több millió dolláros pert indított a japán kormány ellen. A korábbi cégvezető szerint a két japán autógyártó „pánik üzemmódban” van. Egyesülésük szerinte nem pragmatikus döntés, miután alig látni szinergiákat a tevékenységükben. Termékeik nem kiegészítik egymást, hanem ugyanazt kínálják párhuzamosan egymás mellett. Ghosn úgy látja, hogy valójában a Nissan rövid távú értékesítési válságát olvasztják össze a Honda hosszú távú víziójával.

Eközben a kínai Foxconn, a világ egyik legnagyobb elektronikai bérgyártó vállalata, amely az autóiparba is be akar szállni, tovább keresi ehhez szakmai partnerét. Bepróbálkoztak a nagy bajban lévő Nissannál, amelytől kosarat kaptak. Ezért a régi házastárs Renault-hoz is bekopogtattak. A cég küldöttsége már tárgyalt Franciaországban, és egyelőre várja a fejleményeket. (via Reuters, CNBC, Business Insider)