Milliós drágulást hozhatnak a Trump-tarifák, mégis olcsóbbak lehetnek jövőre az autók

2024.12.23. 13:34

  • Donald Trump megválasztott amerikai elnök egyik kedvenc szava a „tarifa”, ami alatt a vámtarifákat érti.
  • Ha ígéreteit beváltva emelik az USA importvámjait, azt az autósok nagyon megérezhetik.
  • Ugyanakkor van egy extra tényező. 
GettyImages-88005399

Donald Trump, az Egyesült Államok megválasztott elnöke, azzal akarja naggyá tenni országát, hogy az USA-ba irányuló import megvámolásával megcsapolja más országok jövedelmét. Ennek szellemében ígért már 10 százalékos tarifát, valamennyi importárucikkre, 60 százalékos vámot a kínai behozatalra és 25 százalékosat a kanadai és a mexikói importra.

A szakértők azt találgatják, mekkora inflációt okozhat ezzel. Az autók az átlagosnál jobban kitettek a drágulásnak, mert aránytalanul sok részük származik külföldről – írta a CNBC.

Emellett sok olyan összetevőjük van, amely többször is megjárja oda-vissza az Egyesült Államok határait – mondta IvanDrury, az Edmonds autóipari adatszolgáltató cég szakértője. A Wells Fargo bank becslése szerint a Mexikóból, Kanadából és Kínából származó részegységek ára 600 és 2500 dollár között (240 ezer–1 millió forint) nőhet. Az USA két szomszédjánál gyártott autók – ezek adják az országban eladott autók 23 százalékát – 1750 és 10 ezer dollár (700 ezer–négymillió forint) drágulhatnak.

A szakértők egyetértenek abban, hogy a drágulás egy részét az autógyártóknak és a kereskedőknek kell lenyelniük. A helyzet azért bonyolult, mert a beszállítói láncok az egész világot behálózzák. Egy autós nem tudhatja, hogy a járműve voltaképpen hol készült.

A legegyszerűbb válasz a kérdésre az, hogy mindenhol a világon. Erre példa a kormányművek elektronikai rendszere – mondta Drury.

Ezek alapvető elemeit először az USA-ba importálják Németországból, majd kiviszik összeállítani Mexikóban, majd a kész alkatrészt újra beszállítják az amerikai összeszerelő üzembe, ahol beépítik valamelyik autóba. Nem fognak vonatkozni a tarifák, ha lesznek, azokra az autókra, amelyeket a bevezetésük előtt gyártanak és raktárról értékesítenek. Emellett várakozások szerint 2025-ben több árkedvezményt fognak adni a kereskedők, hogy élénkítsék a forgalmukat. Így összességében legalábbis az év egy részében akár még a2024-es árszintnél olcsóbbak is lehetnek az új autók az USA-ban.