- Elkerülhetetlennek látszik a hagyományos autógyártók számának csökkenése úgy, hogy a márkák kevesebb vállalati háttérrel maradnak meg.
- A Stellantis lehetett az első fecske ezen a téren.
- Most jön a Honda és a Nissan házassága?
A Nissan terve nemrégiben még az volt, hogy elbocsát 130 ezer alkalmazottjából kilencezret és zsugorítja gyártási kapacitását 20 százalékkal válaszul arra, hogy minden jelentős piacán visszaestek eladásai.
Örül a piac
A cég egy részvényének ára 2024 elején még a 600 jent is elérte, ami decemberre 340 jenre csökkent. A menedzsment belátta, hogy a fogyókúrával nem biztosíthatja a japán autógyártó túlélését – írta a Guardian értékelve az esetleges Nissan–Honda fúzió kiszivárogtatott tervét. (Közben a két japán gyártó bejelentette, hogy megkezdik a tárgyalásokat az együttműködésről vagy egyesülésről.)
A papírok ára az egyesülésről szóló első hírek nyomán még a múlt héten 440 jen fölé emelkedett. Ezzel együtt pénzügyileg sem lesz könnyű a házasság, miután a Honda piaci értéke háromszorosa a Nissanénak. A két cég összeolvasztása a fogyókúránál nagyobb megtakarítási lehetőségeket kínál, és évi 8 millió autó gyártásával – ha a Mitsubishi számait is figyelembe vesszük, amelyben a Nissannak nagy részesedése van – a világ harmadik legnagyobb autógyártó vállalata jöhetne létre a Toyota és a Volkswagen után.
Bár Nissan bajainak forrása ugyanaz, mint a többi hagyományos autógyártóénak, nevezetesen a kínai riválisok, főként a BYD erősödése. A márka elsősorban az amerikai és a távol-keleti piacokon szerepelt rosszul, Európában ehhez képest jól teljesített. A Nissannak egyébként nem kellene olyan rossz helyzetben lennie, mint a többieknek. Elsőként kínált a Leaffel akkumulátoros elektromos autót a piacon, ám itt elakadt az innováció. Emellett a Guardian szerint a vállalat nem volt felkészülve a hibridek népszerűségének hirtelen megugrására. Nem világos, hogy mit kezdene az egyesült Nissan–Honda az előbbi cég 15 százalékos kereszttulajdonlásával a Renault-ban. Ráadásul a franciáknak egy alapítványon keresztül még további részesedésük is van a japán vállalatban. A 25 éven át tartó Nissan–Renault házasság úgy ért véget, hogy a felek nem mutattak túl sok készséget az együttműködés folytatása iránt. Ugyanakkor a Nissan a Hondával már 2024 elején megállapodott egy részegység- és szoftverfejlesztési együttműködésről. Ezt mélyíthetné el a két vállalat egyesülése. A kínai nyomulásra válaszul egyébként sokan sürgetnek konszolidációt az autóiparban és vannak ennek jelei. Ilyen a Volkswagen és az amerikai Rivian startup ötmilliárd dollár értékű befektetési megállapodása.