Kiderült, mennyire drága a magyar matrica a többi ország bérletéhez képest (frissítve)

2025.01.01. 13:37 Módosítva: 2025.01.02. 13:55

  • Az idei matricákkal lehet sztrádázni szerdától. 
  • Aki mégis elfelejtené, még van lehetősége a pótlásra. 
  • Továbbá készült egy körkép az többi ország matricaárairól. 
D  TT20141211001

Január 1-től, vagyis szerdától már az új 2025-re szóló sztrádamatricákkal lehet csak használni az autópályákat. (Kivéve a tavalyi egész évre szóló matricákat, amelyek január végéig érvényesek. Eredeti cikkükben az éves matricákra vonatkozó kitétel nem szerepelt, ezzel frissítettük a cikket.) 

A NÚSZ (Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.) szerint 

A díjköteles útszakaszokat kizárólag érvényes úthasználati jogosultság birtokában lehet igénybe venni, azaz a felhajtás előtt gondoskodni kell a megfelelő e-matrica beszerzéséről. Az érvényességi napon belüli vásárlás esetén az érvényesség kezdete minden esetben a vásárlás időpontja (nap/óra/perc/másodperc). Azoknak a jóhiszemű úthasználóknak, akik tévedésből hajtottak fel a díjköteles úthálózatra, a felhajtástól számítva maximum 60 perc áll a rendelkezésükre, hogy megvásárolják úthasználati jogosultságukat.

Az idén egyébként 3,4 százalékkal drágultak a sztrádamatricák. Így a sima, maximum 7 személyes személyautókra (D1-es kategória) szóló 2025-ös

  • éves országos matrica ára 59 210,
  • a vármegyeieké 6890 forint.
  • A havi matricáért 10 710,
  • a hetiért (10 napos) pedig 6620 forintos kell fizetni. 

A villanyautosok.hu pedig összeszedte, hogy Európa több országában mennyiért lehet autópályázni. A magyar éves matrica ára magasabb az osztrák, a szlovén, a román, a cseh és szlovák társánál, utóbbiak ára 11 500 és 53 200 forint között szóródik. 

A cikk szerint Belgiumban, Hollandiában, Nagy-Britanniában és Németországban személygépkocsival általában ingyenes az autópálya használata, igaz, előfordulhatnak fizetős szakaszok, például hidak vagy alagutak. Franciaországban, Horvátországban, Lengyelországban, Olaszországban, Portugáliában, Spanyolországban és Szerbiában fizetőkapus rendszert alkalmaznak. Ez lehet úgynevezett kétkapus, amikor a felhajtáskor kapott „cetli” alapján lehajtáskor kell fizetni, de lehet szakaszos is, ahol minden egyes szakaszra külön kell megfizetni a díjat. Utóbbi rendszer hátránya, hogy jóval többször kell megállni, esetleg sorakozni.