- Jelentősen csökkent a kereslet a luxusszedánok iránt 2024-ben.
- Az európai eladások 32 százalékkal estek vissza 2023-hoz képest.
- A nagy, prémium SUV-k továbbra is hasítanak: ezekből 16 százalékkal többet adtak el 2024-ben, mint 2023-ban.
Meredeken csökkentek az eladások az európai luxusszedánok kategóriájában 2024-ben. Az ügyfelek a korábban népszerű, prémium szedánok helyett inkább SUV-ket választanak. – írja az Automotive News Europe.
A Dataforce piackutató szervezet adatai szerint 2024 novemberéig kevesebb mint 40 ezer luxusszedánt adtak el, ami azt jelenti, hogy a kereslet 32 százalékkal esett vissza. A korábban rendkívül népszerűnek számító, elektromos Porsche Taycanból 11 hónap alatt mindössze 8763 kelt el, ami 51 százalékos csökkenést jelent.
Az Audi E-Tron GT-ből 45 százalékkal, az Audi A8-ból és S8-ból 32 százalékkal, a Mercedes S osztályból 32 százalékkal, az EQS-ből pedig 31 százalékkal fogyott kevesebb. A kategóriában a BMW 7 és i7 elég jól tartja magát, 3,3-4,4 százalék közötti a növekedés az eladásokban. A BMW ettől függetlenül nem örülhet túlzottan, hiszen a 8-as eladásai 40 százalékkal csökkentek.
„Az elektromos járművek iránti kereslet hiánya a szegmensben arra utal, hogy ezek a modellek nem elég jók a luxusvásárlók számára” – mondta Benjamin Kibies, a Dataforce vezető autóipari elemzője az Automotive News Europe-nak. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, hiszen a belső égésű motoros prémium szedánok iránt is jelentősen csökkent az érdeklődés.
Kibies hozzátette, hogy a hasonló árkategóriájú, luxus-SUV-k eladásai továbbra is nőttek. 2024 első 11 hónapjában összesen több mint 324 ezer prémium SUV talált gazdára, ami 16 százalékos növekedést jelent 2023 hasonló időszakához képest. Ez azt jelenti, hogy nem a vásárlóerő tűnt el, csupán az igények változtak.
Az adatok azt mutatják, hogy a luxusszedánok kategóriájában csökkent az érdeklődés az elektromos modellek iránt: 2023-ban még az ebben a szegmensben eladott autók 53 százaléka volt elektromos, 2024-ben már csak 47 százalékuk. Még így is a tisztán elektromos hajtás a legnépszerűbb, de a csökkenő tendencia ezzel együtt is látványos.
Idén jobbra fordulhat a helyzet: a Porsche teljes erővel azon dolgozik, hogy a kategória változatlanul legnépszerűbbnek számító autóját, vagyis a Taycant újra népszerűvé tegye a vásárlók számára. Utóbbira szükség is van, hiszen az elmúlt időszakban több visszahívásban is érintett volt a típus, ami több vevő bizalmát is megingathatta. A Mercedes is ki szeretné gyomlálni az EQS hibáit, és ha ez sikerül, abból is egy lényegesen népszerűbb típus válhat.
Forrás: Automotive News Europe