- 2024-ben az új autók 88,9 százaléka volt elektromos Norvégiában, szemben a 2023-as 82,4 százalékkal.
- Az elektromos járművek terjedését az állami adókedvezmények és az átfogó, következetes villanyautós politika segítette.
- Oslo központjában már csak tisztán elektromos taxik közlekedhetnek, és az ország közel áll a hagyományos üzemanyagú új autók teljes kivezetéséhez.
Norvégiában az új autók csaknem 90 százaléka villanyautó volt 2024-ben - közölte a Norvég Közúti Szövetség (OFV). Míg 2023-ban az eladott új autók 82,4 százaléka volt elektromos, addig 2024-ben ez már 88,9 százalék volt.
Az ország szeptemberben lépett át egy fontos mérföldkövet, miszerint több villanyautó van az ország útjain, mint benzines – de továbbra is dízelből van a legtöbb.
A legkeresettebb márkák a Tesla, a Volkswagen és a Toyota voltak, míg a kínai elektromos autók már az újautó-eladások közel 10 százalékát tették ki, írta a Reuters.
„Norvégia lesz az első ország a világon, amely gyakorlatilag eltünteti az új autók piacáról a benzin- és dízelmotoros járműveket” – mondta Christina Bu, a Norvég EV Szövetség vezetője.
Ennek egyik oka, hogy az olajtermelő Norvégia magas adókkal bünteti a benzin- és dízelautókat, miközben mentesíti az elektromos járműveket az import- és egyes áfa terhek alól.
A szakértők szerint Norvégia villanyautós politikája azért volt hatékony, mert hosszú távon következetes maradt, a különböző politikai irányultságú kormányok alatt is. „Más országokban gyakran azt látjuk, hogy adókedvezményeket vagy mentességeket vezetnek be, majd később visszavonják azokat” – mondta Bu.
Ez a trend nemcsak a személyautóknál, hanem a taxiknál is megfigyelhető, emiatt pedig az ország fővárosának központjában, Oslóban már csak tisztán elektromos meghajtású taxik közlekedhetnek.