Manhattanben vezették be az Egyesült Államok első dugódíját

2025.01.07. 17:04

  • New York az Egyesült Államokban elsőként vezette be a dugódíjat, amely a Manhattan déli részébe behajtó autósok számára nappal 9 dolláros, teherautóknak akár 21,60 dolláros díjat jelent.
  • Az intézkedés célja a forgalom csökkentése és a tömegközlekedés fejlesztésének finanszírozása.
  • A díj hatására várhatóan napi 80 ezerrel kevesebb autó érkezik Manhattanbe, ami 11 százalékos forgalomcsökkenést jelent. A város az első évre 500 millió dollár bevételt prognosztizál, amit metró- és buszfejlesztésekre fordítanak.

Hétfőtől kezdve a New Yorkban autózóknak 9 dollárt (3600 forint) kell fizetniük, hogy behajthassanak Manhattan déli részébe, a 60. utca alá. Az Egyesült Államokban ez az első ilyen típusú dugódíj, ami bevezetésre került. A program célja, hogy a több milliárd dollárnyi bevételt a tömegközlekedés fejlesztésére fordítsák, valamint csökkentsék a forgalmi dugókat, írta a Reuters.

Az intézkedést gyorsított ütemben vezették be, még Donald Trump január 20-i beiktatása előtt. Az elnökké választott Trump, aki Manhattanben rendelkezik lakóhellyel, ellenzi a díjat, és kijelentette, hogy meg fogja próbálni megakadályozni annak végleges bevezetését.

Ilyen tábla jelzi, honnantól kell fizetni.
Ilyen tábla jelzi, honnantól kell fizetni.

A dugódíj jelenleg így néz ki:

  • A nappali időszakban a személyautók 9 dollár megfizetése után léphetnek be az érintett területre.
  • A teherautóktól és buszoktól akár 21,60 dollárt (8600 ft) is elkérhetnek.
  • Éjszakai órákban a díj 75 százalékkal csökkentett.
  • Az elektronikus rendszerek rendszámtábla-leolvasó technológiával számolják fel a díjat. Személyautók esetében a díj naponta egyszer kerül felszámításra, függetlenül attól, hogy hány alkalommal lépnek be.
  • Taxiknak 75 centet kell fizetni, míg az appon keresztül foglalható szolgáltatások, például az Uber és a Lyft esetében 1,50 dollárt kell fizetni utanként.

Sarah Kaufman, a New York-i Egyetem Rudin Közlekedési Központjának igazgatója elmondta, hogy más városok tapasztalatai szerint a díj kezdetben rendkívül népszerűtlen. Később azonban a lakosok „értékelni kezdték a csökkenő forgalmat és a javuló közlekedési szolgáltatásokat. Ideális esetben ez várható New Yorkban is” – tette hozzá.

New York Metropolitan Transportation Authority szerint a program hatására napi 80 ezerrel kevesebb autó fog behajtani Manhattanbe, ami körülbelül 11 százalékos csökkenést jelent. Manhattan központi üzleti negyedébe naponta több mint 700 ezer jármű érkezik, a forgalom átlagsebessége mindössze 11 km/h, ami 23 százalékkal lassabb, mint 2010-ben.

A város számításai szerint a dugódíj az első évben 500 millió dollár bevételt hoz, amelyet New York kormányzója, Kathy Hochul szerint 15 milliárd dollár értékű adósságfinanszírozás alapjaként fognak felhasználni. Ezt metrók, buszok és egyéb tömegközlekedési fejlesztések finanszírozására fordítják majd.

Nemzetközi példák

Míg New York az első város az Egyesült Államokban, amely bevezette az intézkedést, Londonban már 2003 óta van dugódíj (congestion charge), amely jelenleg 15 font. Ez munkanapokon, hétfőtől péntekig reggel 7 órától este 6 óráig érvényes. A díjat előre, a belépés napján, vagy egy bizonyos határidőn belül lehet megfizetni online, telefonon, vagy automatikus fizetési rendszerrel. Ez viszont elektromos autókra, mozgáskorlátozottak járműveire és egyes közszolgáltatók járműveire nem érvényes.

Londonon kívül többek között Stockholmban, Göteborgban, Oslóban, Milánó egyes részein és Szingapúrban is több éve van dugódíj valamilyen formában. Magyarországon is tervezték a bevezetését, amit az Európai Unió előírásai és az ezzel összefüggő 4-es metró építéséhez kapcsolódó finanszírozási megállapodások tettek volna szükségessé, de népszerűtlen is volt, valamint politikai ellenállásba is ütközött - sőt, politikai fegyverként is használták. Így végül egy ideig biztosan nem lesz Budapesten dugódíj - ezt még Karácsony Gergely is hangsúlyozta az Égéstérben tavaly tavasszal.