Homokviharban alszanak és éjszaka szerelnek a magyar dakarosok

2025.01.07. 09:29

A 2025-ös Dakar negyedik napja kezdődik, amin a veterán autókkal induló magyar csapatok is töretlenül tapossák a gázt. Sikerült beszélnünk Hamza Petivel!

Dübörög a Dakar 2025-ös mezőnye keresztül a Szaúd-arábiai sivatagon. A verseny január 3-án rajtolt el, így ennek a cikknek a megjelenésekor már a negyedik napot tapossák a versenyzők. A magyar csapatok közül, még mindenki gőzerővel versenyben van, miközben a technika és a körülmények is folyamatosan törik a srácokat. 

A Gumisemberrel, vagyis Hamza Péterrel sikerült beszélnem, vele már találkozhattatok itt, épp az indulás előtt mutattuk meg nektek a versenyautóját. Peti és az MIQ Dakar Team csapat két 30 évnél idősebb Mitsubishi Pajeróval indultak, a második napot némi műszaki probléma miatt a 70. helyen, a harmadikat viszont már a 40. környékén zárták - egyelőre sajnos sem Peti, sem a hivatalos oldal nem tudta megmondani pontosan a helyezésüket, de mindenképp előrébb kerültek. 

Ez persze a Classic kategóriára vonatkozik, nem az összetettre, de a több mint 100 induló között ez így is több mint szép teljesítmény. Mindezt úgy, hogy Petiék szerelő csapat nélkül oldják meg az autók életben tartását. “Az első mért szakasz végén elkezdett elmenni pár henger a motorban, a gyújtásra gyanakodtam egyből. Az utolsó 200 kilométert már cammogva tette meg, de azért sikerült behoznunk a táborba este tizenegy körül és neki is estünk. Beállítottuk a gyújtást, az elosztót és úgy tűnt, hogy jó lett, de másnap visszatért a hiba, úgyhogy a második éjszaka injektorokat cseréltünk, és ez végül megoldotta a gondunkat” - mesélt Peti megfáradt hangon, de lelkesen a kalandokról. 

A körülmények talán még annál is zordabbak, mint azt a budapesti találkozásunkkor elképzelték a srácok. Komoly szállás helyett egyszemélyes sátrakban töltik az éjszakát, a szerelések miatt pedig nem sok idejük volt aludni, de a homokviharok még inkább megnehezítik a dolgukat. Hiába a sátor, az arab sivatag púder szerű homokja betör a réseken éjszaka és megtelik vele a sátor, így sokszor levegőt sem kapni benne, aludni szinte lehetetlen. 

“A gyújtáshibával lefutott két mért szakasz után tegnap már sokkal jobbat tudtunk menni, nagyjából a huszadik legjobb időt futottuk, vagyis sikerült a negyvenedik hely környékére feljönnünk összetettben.” A szerelések és a homokviharok miatt az elmúlt két napban összesen három órát tudtak csak aludni és a legutóbbi szakaszon 370 kilométert kellett letolniuk a Pajeróval. 

A könyörtelen körülmények ellenére egyelőre biztosan halad a csapat. Elkerülték őket a komolyabb műszaki problémák, viszont a szervezők által biztosított hitelesített navigációs készülék - amit kötelező használniuk - rosszalkodik, ezért Kalmár András navigátornak sincs könnyű dolga. Az eszköz áramellátása néha megszűnik, ami egy navigációnál nem szerencsés, a problémát azóta házi jelleggel egy külön akkumulátorral megoldották. 

Eddig volt némi gond Petiék Pajerójának tankjával is, a levegőztetőn keresztül elég sok benzin folyt el az első szakaszon, ami az amúgy is jelentős fogyasztású versenyautónál nem túl szerencsés, de erre is találtak megoldást. A Dakaron egyébként annyit tankolnak a táborban felhúzott ideiglenes kúton, amennyire szükségük van, a nevezési díj ezt is fedezi és gumikat is tudnak venni, ha szükségük lenne rá, több kamionnyi BF Goodrich abronccsal megrakott kamion kíséri a komplett mezőnyt. 

A negyedik napon összesen 800 kilométeres szakaszra indulnak Petiék, amiből 327 kilométer lesz a mért szakasz. A motorosoknál jelenleg Daniel Sanders vezet, az autósok között Henk Lategan az első, a kamionok között Martin Macik, a Classic kategóriában, amiben Hamza Petiék is mennek, a Nissan Terranóval versenyző olasz Lorenzo Traglio vezet jelenleg.