A Tesla lehet több gyártó megmentője Európában

2025.01.07. 13:39

  • A Stellantis, a Toyota, a Ford, a Subaru és a Mazda is a Tesla segítségével úgynevezett emissziós poolt hoz létre, hogy egységként elérjék az EU 2025-ös szén-dioxid-kibocsátási céljait és elkerüljék a jelentős bírságokat.
  • Az EU céljai szerint az autóeladások legalább 20 százalékának villanyautónak kell lennie, miközben az elektromos autók piaca Európában jelenleg 14 százalékon stagnál.
  • A Tesla tisztán elektromos autóinak köszönhetően egyetlen eladással három-négy benzines autó kibocsátását lehet kompenzálni, így jelentős támogatást jelentenek az emissziós célok elérésében.
  • Az emissziós pool február 5-ig fogad új tagokat, és már a Volkswagen és a Renault is érdeklődik a csatlakozás iránt.

A Stellantis, a Toyota, a Ford, a Subaru és a Mazda is azt tervezi, hogy egy úgynevezett emissziós poolt alakítson a Teslával, hogy az előbbiek elkerüljék a hatalmas CO2-kibocsátási bírságokat – derült ki az Európai Bizottság január 6-án közzétett dokumentumaiból, írta az ANE. Az Európai Bizottsághoz benyújtott szándéknyilatkozat szerint a Tesla az emissziós pool kezelője.

Az EU 2025-re vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási céljai 15 százalékkal szigorúbbak, mint a 2021-es szint. A szakértők szerint, hogy ezt a gyártók elérjék, autóeladásaik legalább 20 százalékát villanyautóknak kell kitenniük. Mindezt úgy, hogy az elektromos autók piaca Európában jelenleg 14 százalék körül stagnál. Ha egy autógyártó nem teljesíti a kitűzött célt, minden grammonkénti túllépés után 95 eurós bírságot kell fizetnie minden járműve után.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) tavalyi becslése szerint az autógyártók összesen akár 15 milliárd eurós bírságot is kaphatnak. Azonban a Transport & Environment környezetvédelmi szervezet szerint ez az összeg valószínűleg sokkal alacsonyabb lesz, talán kevesebb, mint egymilliárd euró.

Egy Stellantis-szóvivő január 7-én azt mondta, hogy a vállalat elkötelezett a CO2-kibocsátás csökkentése mellett, és a Teslával való együttműködés „hozzájárul az európai kibocsátási célok eléréséhez, miközben optimalizálja erőforrásainkat.”

Az autógyártók, akik ebben az emissziós pool megállapodásban szerepelnek, tavaly az év első 11 hónapjában az európai eladások közel 30 százalékát adták. A Tesla piaci részesedése ugyanebben az időszakban 2,2 százalék volt.

Ez az első hivatalos emissziós pool, amit a 2025-ös célok elérése érdekében jelentettek be. Az előző, 2021-es szigorításkor is több gyártó együttműködött, de néhányan így sem érték el a céljaikat: például a Volkswagen-konszern, a Suzuki és a Jaguar Land Rover több mint félmilliárd eurós bírságot fizettek. Valószínűleg ez az egy egyik ok, amiért most a Volkswagen és a Renault is szívesen csatlakozna a Tesla és a többiek mellé. A dokumentum szerint az úgynevezett Tesla pool február 5-ig fogad új jelentkezőket.

Szakértők szerint egyetlen tisztán elektromos autó értékesítése három-négy benzines vagy dízel jármű kibocsátását képes kompenzálni – vagyis a Tesla, ami csak elektromos autókat gyárt, hatalmas segítség lehet a gyártóknak.

A Volkswagen európai értékesítési vezetője, Martin Sander nemrég azt nyilatkozta, hogy a cég „jó helyzetben van” a kibocsátási célok eléréséhez, köszönhetően a bővülő elektromos és plug-in hibrid modellkínálatnak. Hozzátette, hogy a bírságok elkerülése érdekében az európai eladásaik negyedének tisztán elektromosnak kellene lennie.

Más gyártók, például a Stellantis, már bejelentették, hogy visszafogják a belső égésű motoros modellek gyártását, hogy arányaiban több elektromos autót tudjanak eladni. A BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse november 6-án megerősítette, hogy a BMW készen áll a célok teljesítésére.