A VW és a Honda is a Teslát másolná: kihagynák a kereskedőket az eladások egy részéből

2025.01.13. 12:38

  • A Sony Honda Mobility azt tervezi, hogy a Honda-kereskedők kihagyásával értékesítené autóit és a Volkswagen is hasonló tervvel kacérkodik.
  • Az USA-ban ezzel törvényt sérthetnek. Az autókereskedők szövetsége már meg is szólalt az ügyben. 
02 gallery-02-2400x1350

A Volkswagen egyesült államokbeli autókereskedői felgyűrték az ingujjukat egy jó kis pereskedésre a VW tulajdonában lévő Scout Motors ellen, amely azt tervezi, hogy a kihagyásukkal, közvetlenül fogja értékesíteni elektromos kisteherautóit –derült ki az InsideEVs hírportál cikkéből.

Ezt megelőzően a Honda-kereskedők „töltötték csőre” a bírósági papírokat.A Sony Honda Mobility ugyanis szintén azt tervezi, hogy első autóját, az Afeela 1-et közvetlenül, az interneten keresztül fogja felkínálni az autósoknak. Ezek nem az első próbálkozások ezzel a módszerrel. A Tesla és a Rivian hasonló módon adja el autóit, arra hivatkozva, hogy a dealerek ellenérdekeltek a szokásosnál nehezebben értékesíthető elektromos autók forgalmazásával szemben.

A gond ezzel az, hogy az USA-ban törvény védi a hagyományos, autókereskedőkön keresztül folyó értékesítést. „Hátrább az agarakkal!” – üzente a National Automobile Dealers Association (NADA), az autókereskedők szakmai szervezete a Hondának és a Volkswagennek.

„A Hondának tudnia kell, hogy bármilyen rossz ötlet azzal kapcsolatban, hogy megkerülje amerikai dealerhálózatát, bírósági eljárást von maga után” – mondta Mike Stanton, a NADA elnök-vezérigazgatója.

Megrendülhet a hagyományos értékesítési modell

A frontvonalban ugyan csak a Volkswagen és a Honda jelent meg, ám az elektromos autók terjedése alááshatja az egykor megingathatatlannak tartott hagyományos autóértékesítési modellt. A törvény ugyanazt mondja, hogy az autógyártók kötelesek dealereken keresztül eladni a modelljeiket, ám a cégek arra panaszkodnak, hogy azok nem készítették fel alkalmazottaikat a villanyautók értékesítésére.

Következésképpen a fogyasztók érdekeit védik azzal, hogy a kihagyásukkal próbálják eladni ezeket a vásárlóknak. A dealerek szerint mint független kereskedők megvédhetik az autósokat az inkorrekt áraktól és az autók mellé szakszervizt kínálhatnak az ország egyes régióihoz igazodó megoldásokkal. A helyzet most úgy áll, hogy a Scout Motors vezetői és a Sony Honda Mobility képviselői egyaránt úgy vélik, hogy nem kell tartaniuk a Volkswagen- és a Honda-kereskedők bírósági fenyegetéseitől. A régi autógyártók megjelenésével a direkt értékesítésben hátszelet kaphat a Tesla és a Rivian kezdeményezése ezen a téren. A dealerek rákényszerülnek, hogy komolyan foglalkozzanak a villanyautókkal és elgondolkozzanak azon, hogy maguk is webautószalonokat nyissanak.