Tényleg ki lehet hirdetni győztesnek a kínaiakat?

2025.01.15. 12:34

  • Érdekes, de kissé talán korlátozott látóterű elemzéssel értékelte az új év elején a Cleantechnica magazin azt a tényt, hogy a kínai autóipar jókora előnyt szerzett a világ elektromos autózásában.
  • Az ebben szereplő előrejelzés a kínai gazdaságot kiáltja  ki az évszázad nyertesének. 
  • Érdemes ugyanakkor helyén kezelni a kérdést. 
Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images
Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images

Aki figyelemmel kíséri az elektromos autók térhódítását a világon, annak rögtön szembe tűnik, mekkora előnyre tettek szerint a kínai autógyártók ezen a téren. Az ázsiai országban talál gazdára a világon eladott új elektromos autók fele. Ezek túlnyomó része helyi autógyártók terméke – kezdte az elektromos autózás geopolitikai jelentőségét firtató cikkét a Cleantechnica egyebek mellett a villanyautózással, zöldenergia-trendekkel foglalkozó szakportál. 

A kínai vállalatok ma már igyekeznek bővíteni exportjukat, amivel elviszik a technológiai váltást a világ más országaiba is. Eközben a külföldi gyártók hagyományos és hibrid meghajtású autóinak eladásai látványosan csökkennek a kínai piacon. A feltörekvő országok immáron nem nyugati autógyártókkal alkudoznak összeszerelő üzemek építéséről, hanem kínai villanyautó-gyártók beruházásaira pályáznak.

A Cleantechnica szerkesztői ebben a folyamatban egy nagy geostratégiai átalakulást látnak. A 20. század az olaj és a szén évszázada volt. A fosszilis energiahordozók lehetővé tették a modern világ fejlődését, miközben a világ geopolitikai látképét is formálták. Az olajra és szénre épülő gazdaság vezető hatalma egyebek mellett az Egyesült Államok volt, amely élen járt az ezek felhasználására épülő feldolgozóipari termékek, ezen belül közlekedési eszközök gyártásában és használatában.

A geopolitikai fordulat élén az elektromos autók gyártása haladhat

A USA gazdasága vált a világ legnagyobbjává, amit a világháborúk felerősítetek. Túlsúlya ennek és Hollywoodnak köszönhetően – az utóbbit sokan hajlamosak alábecsülni – egyértelmű volt a világ országaival szemben. Számos más állam, társadalom az Egyesült Államokhoz igazodott, amelynek katonai ereje garantált valamiféle rendet a világon.

A kínai villanyautók megjelenése a világpiacon a Cleantechnica szakírói szerint nem csupán exportbiznisz, hanem utat nyit az előtt, hogy a világ országai elforduljanak az USA-tól Kína felé. Szemben az olaj és a szén korszakával immáron ne az Egyesült Államoktól várják az ipari technológiákat,hanem Kínától.

Ne az USA, hanem Kína igényeihez alkalmazkodjanak ezek megszerzése érdekében. Amikor majd a BYD és más kínai villanyautó-gyártók kereskedései hálózzák be a világot Londontól és Párizstól kezdve Buenos Airesig és Maniláig, senkit sem fog érdekelni, mennyi éppen az olaj ára. Lehet, hogy napjainkban annak vagyunk tanúi, ahogy Kína elkezdi elhódítani az USA-tól a világot. A történet végén megnyerheti a 21. századot.

Az elemzéshez és az előrejelzéshez azért mindenképp érdemes hozzátenni, hogy a megállapítások egyfelől leegyszerűsítőek. Az tény, hogy egyetlen iparág – még, ha az világ iparának egyik koronaékszere, az autóipar is – nem fedi le azt az összetett gazdasági-politikai viszonyrendszert, aminek eredője a világ országainak geopolitikai hierarchiája.

Az autóipar csak egy - igaz, fontos - szektor

Másrészt bármekkora lemaradásban vagy éppen bajban van sok autógyártó, sem ezek a cégek, sem a részvényesek, sem az adott országok nem fogják tétlenül nézni, ahogy Kína esetlegesen letarolja a világot.

Maradva a villanyautózásnál, a kínaiak mellett azért ott van a Tesla, amely amerikai cég, igaz, kínai gyártóbázissal is rendelkezik. A Hyundai-Kia alkotta páros sem áll rosszul a villanyautózásban. Ahogy a Volkswagen is nyilván rákapcsol a többi mamuttal együtt, legyen szó a General Motorsról, a Fordról. Vagy éppen az elmúlt éveket a hibridjeivel meghatározó Toyotáról. 

Az egyik út számukra a szorosabb együttműködés, cégegyesülések lehetnek. Példa lehet a Honda és a Nissan házassága, amellyel az előbbi nyújt mankót az utóbbinak, amely elsősorban a távol-keleti, ezen belül a kínai piacon, valamint az amerikai porondon mutatott rossz szereplése miatt került bajba. Európában ugyanis jobban szerepelt.

 Ami még biztosan kelleni fog a hagyományos gyártók sikeréhez, hogy relatív olcsó, 20 ezer euró körüli villanyautó-modellekkel jöjjenek elő. Ilyen lehet például az év autójának választott Renault 5-ös is, amelyről Karotta ebben a cikkben és a fenti videóban lelkendezett.