- Érdekes, de kissé talán korlátozott látóterű elemzéssel értékelte az új év elején a Cleantechnica magazin azt a tényt, hogy a kínai autóipar jókora előnyt szerzett a világ elektromos autózásában.
- Az ebben szereplő előrejelzés a kínai gazdaságot kiáltja ki az évszázad nyertesének.
- Érdemes ugyanakkor helyén kezelni a kérdést.

Aki figyelemmel kíséri az elektromos autók térhódítását a világon, annak rögtön szembe tűnik, mekkora előnyre tettek szerint a kínai autógyártók ezen a téren. Az ázsiai országban talál gazdára a világon eladott új elektromos autók fele. Ezek túlnyomó része helyi autógyártók terméke – kezdte az elektromos autózás geopolitikai jelentőségét firtató cikkét a Cleantechnica egyebek mellett a villanyautózással, zöldenergia-trendekkel foglalkozó szakportál.
A kínai vállalatok ma már igyekeznek bővíteni exportjukat, amivel elviszik a technológiai váltást a világ más országaiba is. Eközben a külföldi gyártók hagyományos és hibrid meghajtású autóinak eladásai látványosan csökkennek a kínai piacon. A feltörekvő országok immáron nem nyugati autógyártókkal alkudoznak összeszerelő üzemek építéséről, hanem kínai villanyautó-gyártók beruházásaira pályáznak.
A Cleantechnica szerkesztői ebben a folyamatban egy nagy geostratégiai átalakulást látnak. A 20. század az olaj és a szén évszázada volt. A fosszilis energiahordozók lehetővé tették a modern világ fejlődését, miközben a világ geopolitikai látképét is formálták. Az olajra és szénre épülő gazdaság vezető hatalma egyebek mellett az Egyesült Államok volt, amely élen járt az ezek felhasználására épülő feldolgozóipari termékek, ezen belül közlekedési eszközök gyártásában és használatában.
A geopolitikai fordulat élén az elektromos autók gyártása haladhat
A USA gazdasága vált a világ legnagyobbjává, amit a világháborúk felerősítetek. Túlsúlya ennek és Hollywoodnak köszönhetően – az utóbbit sokan hajlamosak alábecsülni – egyértelmű volt a világ országaival szemben. Számos más állam, társadalom az Egyesült Államokhoz igazodott, amelynek katonai ereje garantált valamiféle rendet a világon.
A kínai villanyautók megjelenése a világpiacon a Cleantechnica szakírói szerint nem csupán exportbiznisz, hanem utat nyit az előtt, hogy a világ országai elforduljanak az USA-tól Kína felé. Szemben az olaj és a szén korszakával immáron ne az Egyesült Államoktól várják az ipari technológiákat,hanem Kínától.
Ne az USA, hanem Kína igényeihez alkalmazkodjanak ezek megszerzése érdekében. Amikor majd a BYD és más kínai villanyautó-gyártók kereskedései hálózzák be a világot Londontól és Párizstól kezdve Buenos Airesig és Maniláig, senkit sem fog érdekelni, mennyi éppen az olaj ára. Lehet, hogy napjainkban annak vagyunk tanúi, ahogy Kína elkezdi elhódítani az USA-tól a világot. A történet végén megnyerheti a 21. századot.
Az elemzéshez és az előrejelzéshez azért mindenképp érdemes hozzátenni, hogy a megállapítások egyfelől leegyszerűsítőek. Az tény, hogy egyetlen iparág – még, ha az világ iparának egyik koronaékszere, az autóipar is – nem fedi le azt az összetett gazdasági-politikai viszonyrendszert, aminek eredője a világ országainak geopolitikai hierarchiája.
Az autóipar csak egy - igaz, fontos - szektor
Másrészt bármekkora lemaradásban vagy éppen bajban van sok autógyártó, sem ezek a cégek, sem a részvényesek, sem az adott országok nem fogják tétlenül nézni, ahogy Kína esetlegesen letarolja a világot.
Maradva a villanyautózásnál, a kínaiak mellett azért ott van a Tesla, amely amerikai cég, igaz, kínai gyártóbázissal is rendelkezik. A Hyundai-Kia alkotta páros sem áll rosszul a villanyautózásban. Ahogy a Volkswagen is nyilván rákapcsol a többi mamuttal együtt, legyen szó a General Motorsról, a Fordról. Vagy éppen az elmúlt éveket a hibridjeivel meghatározó Toyotáról.
Az egyik út számukra a szorosabb együttműködés, cégegyesülések lehetnek. Példa lehet a Honda és a Nissan házassága, amellyel az előbbi nyújt mankót az utóbbinak, amely elsősorban a távol-keleti, ezen belül a kínai piacon, valamint az amerikai porondon mutatott rossz szereplése miatt került bajba. Európában ugyanis jobban szerepelt.
Ami még biztosan kelleni fog a hagyományos gyártók sikeréhez, hogy relatív olcsó, 20-25 ezer euró körüli villanyautó-modellekkel jöjjenek elő. Ebbez irányba tett lépés lehet például az év autójának választott Renault 5-ös is, amelyről Karotta ebben a cikkben és a fenti videóban lelkendezett. (Eredeti cikkünkben csak 20 ezer euró szerepelt, kiegészítettük ezt a részt.)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
