- Budapest belső kerületeiben az átlagos menetidő csúcsidőben 26 perc 33 másodpercre nőtt, a torlódási szint pedig 46 százalékra emelkedett,
- Ez éves szinten azt jelenti, hogy 110 órát töltünk dugókban.
- A Külvárosi övezetekben is rosszabb lett a helyzet: az átlagos menetidő 15 perc 38 másodperc, a torlódási szint pedig 32 százalék.
- Budapest globálisan a 74., Európában pedig a 21. legrosszabb hely a közlekedés szempontjából; a legsúlyosabb helyzet Európában Londonban tapasztalható.
2024-ben egy perccel nőtt a torlódásokban, dugókban vesztegetett idő Budapest belső kerületeiben. Ezzel az átlagos menetidő egy tíz kilométeres szakaszon csúcsidőben 26 perc 33 másodpercre nőtt - olvasható a TomTom közlekedésindex elemzéséből. Ez alapján éves szinten 110 órát töltünk a belvárosi dugókban.
Így 2024-ben a torlódási szint* 46 százalék lett, ami a 2023-as adatokhoz képest öt százalékos emelkedést jelent. Ez az adat globális szinten a 13. legnagyobb – Budapest ebben áll a legrosszabbul. A legrosszabb európai város ebben a statisztikában Bukarest, ahol a torlódási szint 48 százalék.
*Mit jelent a torlódási szint?
A torlódási szint (Congestion level) egy százalékban megadott adat, ami az átlagos többletidőt jelzi, amelyet a közlekedési dugók miatt veszítettek el az autósok összehasonlítva azzal az idővel, amelyet ugyanazon az útvonalon szabad áramlású (azaz forgalommentes) közlekedés mellett töltenének el. Például ha a torlódási szint 46 százalék, akkor egy 60 perces forgalommentes közlekedés 87,6 percig tart a dugók miatt.
Az átlagsebesség 0,9 km/h-val csökkent; 22,6 km/h lett. A legsűrűbb nap szeptember 17-ei csúcsidő volt (ami tipikusan a délutáni 4 és 6 óra közötti idő) amikor 10 kilométert átlagosan 35 perc 45 másodperc alatt lehetett megtenni. Ekkor a torlódási szint 86 százalék volt.
Összesített pontszámban Budapest a 74. legrosszabb 500 városból a TomTom közlekedési indexe alapján. Európában pedig a 21. helyen vagyunk 243-ból.
Ez a táblázat egy hőtérkép, hogy mikor mennyire sűrű a forgalom. Eszerint a kedden, szerdán és csütörtökön a legrossazbb a helyzet délután 4 és 5 óra között.
A külvárosi övezetben jobb a helyzet
A külvárosi övezetben is nőtt az átlagos tíz kilométeres szakaszon töltött idő csúcsidőben: 2023-hoz képest fél perccel, 15 perc 38 másodpercre. Itt az átlagsebesség tavaly 38,4 km/h lett, a legsűrűbb nap pedig október 22 volt.
A torlódási szint itt tipikusan 32 százalék, ami három százalékos növekedés 2023-hoz képest.
Európai körkép
2024-ben Londonban volt a legrosszabb közlekedni Európán belül. Ezt Dublin, Barcelona, Bukarest és Bordeaux követi. Ha a szomszédos országok fővárosait nézzük, akkor Bécs a 9. helyre került, Ljubljana 157., Pozsony 180., Bukarest pedig a 4. (Szerbiáról, Horvátországról és Ukrajnáról nincsenek adatok).