Egyelőre megmagyarázhatatlan hibát találtak a vezetéstámogató rendszerekben
- Kapufa a fényvisszaverő a ruha?
- Úgy tűnik, nem minden esetben érzékelik ha olyan gyalogos kerül eléjük, akinek a ruháján fényvisszaverő csíkok vannak.
Problémát okozhatnak a világos ruhák és a fényvisszaverő csíkok, amelyeknek pont az a célja, hogy jobban láthatóvá tegye a viselőjüket az autósoknak. Vannak helyzetek, amikor jó eséllyel semmit sem érnek, ha egy sofőr az autója automatikus vezetéstámogató rendszerére hagyatkozik az autója elé kerülő gyalogosok felismerésében – közölte az amerikai Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) nonprofit közlekedésbiztonsági szervezet a honlapján.
Ami az emberek figyelmét azonnal felkelti, és ennek megfelelően a fékbe taposnak, arra a technika sokszor vak. Legalábbis ez derült ki az IIHS tesztsorozatából. Ez felhívja a figyelmet egy olyan problémára, amire eddig kevéssé figyelhettek az autógyártók az önvezető rendszereik fejlesztése során. A legnagyobb gond, hogy az utakon dolgozó munkások vagy a biciklisek sokszor éppen a fényvisszaverő mellénnyel próbálják magukat jobban láthatóvá tenni.
Sötétben nem jól látnak az elektronikus érzékelők
Az IIHS korábban gyűjtött adatai szerint a gyalogosokat felismerő automatikus vészfékező rendszerek (AEB) 27 százalékkal csökkentheti a gázolásokat, beleértve ebbe a súlyos és a halálos kimenetelű eseteket is. Ugyanakkor sötétben elhanyagolható mértékben mérséklik a gyalogosbalesetek kockázatát.
A közlekedésbiztonsági szervezet 2023-as évjáratú autókat tesztelt inkább rossz, mint jó eredménnyel. Egy Honda CR-V-t, egy Mazda CX-5-öst és egy Subaru Forestert. A korábbi éjszakai tesztekben olyan gyalogos próbababákat alkalmaztak, amelyek fekete felsőt és kék nadrágot viseltek. Ezeken a Forester kiváló, a CR-V jó minősítést kapott. A CX-5 akkor nem vett részt a vizsgálatokban.
Most a tesztek összetettebb kombinációját végezték el. Az egyikben fehér, a másikban sötét ruhát viselt a gyalogos próbababa, a harmadikban a sötét ruhán fényvisszaverő csíkokat helyeztek el. Vizsgálták az ominózus rendszereket sötétben, halvány (10 lux) és erősebb (20 lux) megvilágítás mellett. Az eredmény meglepően rossz volt.
Nem egyértelmű, mi a baj az gyalogosfelismerő rendszerekkel
Nevezetesen az autók vezetéstámogató rendszeri összevissza működtek. Volt, hogy a sötét ruhás próbababát jobban érzékelték, mint a fehér ruhásat vagy a fényvisszaverő csíkokat viselőket. Előfordult, hogy jobban működtek gyengébb megvilágításnál, mint erősnél. A Subaru vészfékasszisztense bizonyult a legjobbnak, de még ez sem volt hibátlan.
A Forester egy kivétellel elkerülte az összes ütközést. A fényvisszaverővel ellátott próbababát elgázolta gyenge megvilágításban. Nem sokat enyhít a kudarcon, hogy a tesztben alkalmazott 60 km/h sebességtől 15 km/h alá lassított.
A szakértők egyelőre nem találnak magyarázatot a Honda és a Mazda rossz szereplésére. Nem tudják azt sem, hogy más autók esetén hogyan teljesíthetnek az vészfékasszisztensek a tesztekben szimulált esetekben. Ennek kiderítéséhez további kutatásokra van szükség, mert ha igaz, hogy a technika vak a fényvisszaverő ruházatra, az elsősorban az ilyet viselő útkarbantartó munkásokat veszélyezteti.