Hidegben vizsgáztak a villanyautók, ez lett belőle

2025.02.19. 12:33

  • Egy kanadai autósnak sokkal több oka lenne ragaszkodni a hagyományos belső égésű motorral hajtotta utóhoz, mint a déli szomszéd USA lakóinak, ám kiderült, hogy a hideg nem üti ki a villanyautókat.
  • Egy kanadai teszt beszédes eredménnyel zárult. Igaz, azért volt 40 százalékos eltérés is. 

Az elektromos autókkal szemben megfogalmazott egyik régi ellenérv az, hogy akkumulátoraik „meghalnak” a hideg időben. Az Egyesült Államokban sok autós azzal hárítja el, hogy villanyautóra váltson, hogy nem a napfényes Kaliforniában él, hanem olyan vidéken, ahol még van igazi tél. Eközben vígan használja mobiltelefonját a hidegben, pedig az is akkumulátorról kapja az energiát.

A CleanTechnica szakportál cikke igyekszik egzakt mérési adatokra alapozva megcáfolni azt az előítéletet, miszerint a villanyautók nem állják a hideget. Ehhez az elég autentikusnak tekinthető forrást, hiszen egy kanadai tesztsorozatot idéztek. A vizsgázók között volt egyebek mellett a Chevrolet Silverado villanyverziója, valamint a Polestar 2 is vizsgázott. 

A vizsgálatot a Canadian Automobile Association (CAA), azaz a kanadai autósszövetség végezte. Ott a hideget nem igazán kell keresni. A próbautakon a fővárostól, Ottawától északi irányba, Mont Tremblant felé vették az irányt. Azt vizsgálták, mennyivel rövidíti meg a gyári adathoz képest a fagyos idő az egyes modellek hatótávját és milyenek az újratöltés feltételei.

15 perces tankolás: 100-200 kilométer

A CAA tudni akarta, hogy érdemes-e Kanadában villanyautóra váltaniuk az autósoknak. Az eredmény változó volt. Volt olyan típus, amelyik hatótávja csak 14 százalékkal csökkent a hivatalos adathoz képest a hideg miatt, volt amelyiknél majdnem elérte a 40 százalékot. Ugyanakkor egyetlen elektromos autó sem vált használhatatlanná.

Az újratöltésről kiderült, hogy 15 perec alatt fel lehet tankolni annyi árammal az autókat, hogy 100-200 kilométer lehessen velük autózni. A CAA tapasztalatai alapján azt várja az autógyártóktól és a kormányoktól, hogy a gyári leírásokban és független mérések alapján adjanak tájékoztatást az elektromos autók hatótávjáról különböző hőmérsékleti körülmények között. Emellett javasolja az autósoknak, hogy hó- és jégtelenítsék járművüket használat előtt, ha lehet parkoljanak zárt helyen és használják az ülésfűtést, amivel spórolhatnak az utastér fűtésén.