A BKV bevallotta: az oroszok más metrószerelvényeket adtak vissza, nem azokat, amiket felújításra küldtünk Moszkvába

2025.02.25. 08:13

  • A BKV korábban tagadta, míg hétfőn beismerte, hogy a 3-as metrón nem ugyanazon szerelvények felújított változatai futnak, mint amiket annak idején Moszkvába küldtünk.
  • A Metrovagonmas annak idején a kiküldött szerelvények kocsiszekrényeinek rossz állapota miatt döntött az újragyártás mellett.
  • A vállalat továbbra is vizsgálja a klimatizálás lehetőségét, ám jelen pillanatban a megvalósulás nem valószínű.

Hétfőn, a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési szakbizottságának ülésén Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elismerte, hogy az orosz Metrowagonmash a 3-as metró felújításra küldött szerelvényei helyett valójában nem ugyanazokat a járműveket küldte vissza – írja a Népszava. A kérdés a járművek egyre sürgető klimatizálásával kapcsolatban került újra napirendre. A közgyűlés vonatkozó részlete alább megtekinthető:

 Azt, hogy az oroszok valójában nem a budapesti szerelvények kocsiszekrényét újították fel, hanem évtizedek óta elavult technikával, új formatervvel újragyártott járműveket küldtek vissza, a szakma korábban is nyílt titokként kezelte, azonban hivatalosan egészen hétfőig nem ismerte ezt el a közlekedési vállalat. A turpisság már 2018-ban kiderült, amikor a Metróért Egyesület egy orosz oldalon felfedezte azt a metrókocsit, ami a hivatalos állítás szerint épp felújítva járt Budapesten. A BKV akkor tagadta a vádakat. 

 A metrókocsik beszerzése egyébként nem volt botrányoktól mentes. A 69 milliárdos járműfelújítás – vagyis újragyártás - árába nem fért bele a klimatizálás, a korszerű és új járműszerelvények beszerzése pedig 92 milliárd forintba került volna. A felújításra ráadásul érkezett alternatív ajánlat is egy litván cégtől az orosz gyártó ajánlatánál olcsóbban, amely magában foglalta a klimatizálást is, ám azt a vállalatot kizárták a tenderből.

Újragyártott orosz metrókocsi érkezik Párkányon keresztül Magyarországra 2016 májusában. - Fotó: Máthé Zoltán/MTI
Újragyártott orosz metrókocsi érkezik Párkányon keresztül Magyarországra 2016 májusában. - Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Annak idején a politikai akarat is hiányzott a berendezések beépítése mögül, Tarlós István akkori főpolgármester például nem értette, hogy miért kéne a metróba annyira klíma, amikor a szerelvényt nem is süti a nap. Jelenleg a klimatizálás költsége a BKV számításai szerint magasabb lenne, mint annak idején az új és a felújított járművek közti árkülönbség. A klimatizálás lehetőségét a BKV továbbra is vizsgálja, ám a szerelvény átalakítása esetén a vállalat bukná a metrókocsikra vállalt gyártói garanciát, így egyelőre visszakoznak a jelentős átalakítást jelentő munkától.