Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát
- A kínai autógyártók a globális elektromos és plug-in hibrid piac 76 százalékát uralják úgy, hogy közben az USA-ban nem is forgalmaznak autókat.
- Európában egyre növekvő piaci részesedést szereznek, míg Brazíliában és Thaiföldön már 80 százalék körüli arányt értek el.
- Sok országban a helyi autóipar hiánya segíti a kínai márkák terjeszkedését.
- Az állami támogatásoknak is köszönhetően a kínai elektromos autók olcsóbbak, mint a hagyományos gyártók modelljei, ami komoly versenyelőnyt jelent.
A kínai autógyártók egyértelműen az élre törtek az elektromos autók piacán, és mindezt úgy, hogy az Egyesült Államokban nem adtak el egyet sem. A Rho Motion adatai szerint a kínai márkák már a globális elektromos és plug-in hibrid piac 76 százalékát uralják, köszönhetően agresszív terjeszkedésüknek.
Németországban a tavaly eladott 578 ezer elektromos flotta négy százaléka kínai volt, míg az Egyesült Királyságban és Franciaországban ez az arány hét és öt százalék. Hollandiában hat, Svédországban öt, Norvégiában nyolc, Belgiumban három százalékos részesedést értek el, míg Spanyolországban és Ausztriában már tíz, illetve tizenegy százalékot.
Mi lesz a német és magyar autógyárakkal Merz porondra lépése után?
Az Euro 7 környezetvédelmi szigorítás megfúrása várható az új német vezetéstől. Ennél sokkal többre nem lehet számítani egyelőre.
Európán kívül nagyobb a kínai márkák dominanciája. Brazíliában például az elektromos és plug-in hibrid autók 82 százaléka Kínából érkezik, Thaiföldön 77, Mexikóban 70, Indonéziában 75, Malajziában 52, Nepálban 74, Izraelben pedig 64 százalék ez az arány. Ausztráliában és Új-Zélandon is már szemmel látható a jelenlétük, 26 és 15 százalékos piaci részesedéssel.
Kétbalkezes próbálkozással népszerűsítenék a villanyautókat Európában, közepes sikerrel
Összességében zsugorodott az európai piac januárban.

A siker egyik kulcsa, hogy sok országban nincs erős helyi autóipar, így a kínai márkák könnyebben érvényesülnek. Emellett a kínai elektromosautó-ipar hatalmas állami támogatásokat kapott: 2009 és 2023 vége között legalább 231 milliárd dollárnyi segítséget nyújtott a kormány. Ennek (is) köszönhetően a kínai villanyautók olcsóbbak, mint a hagyományos gyártók modelljei, ami komoly versenyelőnyt jelent.
