Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

2025.03.04. 18:03

  • Sajtóértesülések szerint az Európai Bizottság bizonyos megszorításokkal az akkumulátorok európai gyártásának támogatását javasolja az uniós tagállamoknak.
  • Ez jól jöhet akár a magyar akkumulátorgyáraknak is. 
iványcas

Az Európai Bizottság egy sor javaslatot tesz az elektromos autók európai gyártásával kapcsolatban március 5-én, amikor leteszi az asztalra az Euro 7 környezetvédelmi szabvány áttekintésével kapcsolatos jelentését – írta a Reuters a birtokába került javaslattervezetre hivatkozva. A cél az lenne, hogy felrázzák az európai autógyártók villanyautó-gyártását.

A kontinens autóipara ugyanis lemaradásban van az amerikai és a kínai elektromosautó-gyártáshoz képest is. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy bár januárban növekedett az európai villanyautó-piac az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint, ám a múlt év egészében majdnem 6 százalékkal kevesebb új elektromos autó talált gazdára Európában, mint 2023-ban.

Az ACEA három fő okot jelöl meg ennek hátterében. A hézagos töltőhálózatot, a megfizethető új villanyautók hiányát és az állami autóvásárlási támogatások visszavonását, amire a legjobb példa a németországi program törlése. A bizottság szerint Európa elvesztheti piaci részesedését a világ autógyártásában, mivel túl drágák a helyeben készült elektromos autók.

A javaslat egyik eleme az lesz, hogy a cégautók között kellene növelni az elektromos meghajtásúak arányát, miután ezek hozzák az európai újautó-eladások 60 százalékát és nem arról van szó az esetükben, hogy valaki adózott jövedelméből vásárol. Egy további elem, hogy a nulla károsanyag-kibocsátású nehézgépjárműveket fel kellene menteni az útdíjak fizetése alól.

Az akkugyárak a fókuszban

A legfontosabb tételnek azonban az európai akkumulátorgyártás tűnik. Az elektromos autók árának jelentős hányadát adják az akkumulátorok. Az uniós testület várhatóan javasolja majd, hogy a külföldi akkumulátorgyártók európai üzemeit is támogatni kell, amennyiben készek megosztani szakmai tudásukat és technológiájukat európai partnervállalatokkal. Ez a javaslat a magyar akkumulátorgyáraknak is lehetőséget nyújthat a fejlődésre.  Továbbá ösztönözni kell az uniós befektetőket arra, hogy az akkumulátoriparba fektessék a tőkéjüket és támogatni kell az elhasznált akkuk újrahasznosítását.

Az március 5-én nyilvánosságra kerülő jelentés készítését az indította el, hogy az autógyártók kérték az Euro 7-es szabvány lazítását. Várakozásaik szerint 15 milliárd eurójukba kerülhetnek azok a bírságok, amelyek az új szabályok megszegése miatt várnak rájuk. A javaslattervezetből nem derült, ki hogy ezen a téren mit ajánlhat az Európai Bizottság a vállalatoknak.