F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

2025.03.20. 05:59

Vad pletykáról számolt be a Formula.hu a német Auto Motor und Sport értesüléseire hivatkozva. Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amelyek meglepően hamar visszahoznák a sportágba a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

A modern F1-et a hibrid korszak bevezetése óta érik kritikák az 1,6 literes V6-os motorok kiábrándító hangja, valamint a hajtásláncok egyre drágábbá, bonyolultabbá és nehezebbé válása miatt. Ezeket az aggályokat valószínűleg tovább mélyítenék a 2026-ra tervezett új motorszabályok, amelyek értelmében minden eddiginél nagyobb szerep jutna a hajtáslánc elektromos részének.

Ezek után talán nem meglepő, hogy az utóbbi időben több befolyásos F1-es személyiség is az ikonikus V10-es motorok visszahozásáról beszélt. Ez a gondolat potenciális megoldást jelentene a modern F1 legégetőbb problémáinak egy részére. Egyszerre garantálna olcsóbb, könnyebb és egyszerűbb erőforrásokat, kisebb és könnyebb autókat valamint ikonikus motorhangot.

Ferrari V10 - Galleria Ferrari di Maranello

A fentiek ellenére eddig egyáltalán nem tűnt valószínűnek, hogy a V10-esek visszatérése több lenne egy ábrándnál. Az Auto Motor und Sport értesülései szerint azonban a sportág vezetőségében tényleg elkezdték fontolgatni a lehetőséget.

Az információk szerint rögtön két forgatókönyv is elképzelhetőnek tűnik: egy drasztikusabb és egy kicsit visszafogottabb. Előbbi szerint 2026-ban a tervek szerint bevezetnék az új hibrid erőforrásokat, de ezek az eredetileg tervezett öt év helyett csupán háromig évig maradnának használatban. Ezután 2029-ben érkeznének a teljesen új koncepció alapján készült fenntartható üzemanyag égető V10-es motorok, bármiféle hibrid rásegítés nélkül.

A drasztikusabb forgatókönyv szerint teljesen törölnék a 2026-os új hibrid motorszabályokat. Helyettük 2026-ban és 2027-ben is a jelenlegi V6-os egységeket használnák, mielőtt 2028-ban megérkeznének a V10-esek. Ezt a forgatókönyvet állítólag a csapatok egy része is támogatná.

Bár mindez nagyon izgalmasan hangzik, főleg utóbbi elképzés bevezetése rendkívül problémás lenne. Az F1 motorgyártói már rengeteg időt, energiát és pénzt fektettek a hivatalosan jövőre érkező új hibrid motorok fejlesztésébe. Amennyiben törölnék a 2026-os szabályokat, úgy mindez pocsékba menne.

További probléma, hogy 2026-tól a Honda és az Audi személyében két új motorgyártó is csatlakozik az F1-hez. Előbbi az Aston Martin, utóbbi pedig - a Sauber csapat átvétele után - saját maga számára biztosítana motorokat. Ha a 2026-os motorszabályokat eltörlik, ez a két istálló jelen állás szerint motor nélkül maradna.

Mindezek tükrében a drasztikusabb forgatókönyv valószínűtlennek tűnik, hiszen egyszerűen nem elképzelhető, hogy kilenc hónappal 2026 előtt minden érintett fél áldását adná az új hibrid motorok kukázására. Többször láttuk már viszont, hogy a Forma 1-ben minden és mindennek az ellenkezője is megtörténhet. Kíváncsian várjuk hát a további fejleményeket.