Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
- Az UAW szakszervezeten kívül senki sem üdvözölte Donald Trump amerikai elnök döntését, miszerint előbb az USA-ba importált autókra, majd később az alkatrészekre vetnek ki büntetővámot.
- Szakértők megtették az első becslésüket a várható drágulásra.

Az autógyártók az észak-amerikai szabadkereskedelmi övezetben, amelynek az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó a tagja, alapvetően szabadon kereskedhettek a térség első formája, a NAFTA (North American Free Trade Agreement) 1994-es létrejötte óta – írta a Reutes a Trump-féle vámcsapás hátterét bemutató cikkeiben.
Indul az autóháború: Trump fejszével esett neki a piacnak
Trump fejszével esett neki a piacnak.
Donald Trump korábbi elnöksége idején módosították ennek feltételeit. A három fél 2018-ban egyeztette a változtatásokat, aminek eredményeként – Trump mindig ad a formaságokra – az övezet elnevezése 2020-tól USMCA-ra (United States–Mexico–Canada Agreement) változott. A módosítások célja az volt, hogy több helyben készült termék kerüljön a szabadon adható-vehető árucikkek közé.
Az új vámok gyakorlatilag egy csapásra véget vetnek ennek a rendszernek. „A vállalatok dollár-százmilliókat és -milliárdokat fektettek be Kanadában és Mexikóban üzemek építésébe. Most azzal számolhatnak, hogy drámaian csökken a nyereségük a következő negyedévekben és években” – mondta Sam Fiorani, az AutoForecast Soutions autóipari kutatóintézet elemzője. A szakértő szerint intézete kénytelen teljesen újragondolni gyártási és értékesítési előrejelzéseit, mert minden kaotikussá vált. Ezzel arra utalt, hogy az autókra kivetett vámok április 3-i érvénybe lépését az alkatrészek (motorok, erőátvitel, elektronikai részegységek) megsarcolása követi májuk 3-ától.
Az USMCA keretein belül lévő autóipai cégek várhatóan kapnak egy lehetőséget arra, hogy kikeressék a tojás sárgáját a rántottából, azaz meghatározzák termékeiknek azt a részét, ami az Egyesült Államokból származik, és csak a maradék hányad után fizessék a megemelt vámot.
Trump nem talált szövetségeseket és az autósok még nem érzik a csapást
A legnagyobb külföldi vállalatokat, a Hondát, a Hyundait, a Toyotát, a Volkswagent és másokat reprezentáló Autos Drive America csoport szerint Trump intézkedése megdrágítja az autók gyártását és értékesítését az Egyesült Államokban. A nemzeti külkereskedelmi tanács hozzáteszi ehhez, hogy az USMCA-n belül bevezetett vámok az amerikai autóexport versenyképességét is erősen rontják.
Az Edmunds autópiaci adatszolgáltató elemzése szerint az alkatrészek drágulása a javítási költségeket is növelni fogja. Ez magával hozza a biztosítási kiadások emelkedését is. A Horizon Investment Services befektetési cég szakértője, Chuck Carlson máris azt jósolja, hogy az amerikai autógyártók mindenféle kivételt fognak kilobbizni a beszállítói láncaik megugró költségeire hivatkozva. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója nem egyszerűen elismerte, hogy az új vámtarifáknak komoly hatása lesz cége költségeire, de még azt is elárulta, hogy fogalmuk sincs, mennyivel fognak ezek növekedni. A japán miniszterelnök azt nem érti, miért üti az USA elnöke a szigetország autógyártóit, amelyek irdatlan nagy pénzeket fektettek be az Egyesült Államok autóiparába. Az UAW szakszervezet üdvözölte a döntést, mert szerinte amerikai munkahelyeket fog teremteni. Ugyanakkor a szervezett munkásoknak is többe fog kerülni, ha autót akarnak venni. Az autóeladásokat nyomon követő Cox tanácsadó cég szerint az USA-ban készülő autók nagyjából 3000 dollárral (1,1 millió forint), az importáltak 6000 dollárral (2,2 millió forint) drágulhatnak.
A Cox emellett arra számít, hogy a felfordulás és a drágulás miatt naponta 20 ezerrel eshet vissza az autógyártók termelése az Egyesült Államokban. Összességében 30 százalékos lehet a csökkenés. Az biztos, hogy ennek nyomán a szakszervezetek is érdekes hónapok elé néznek.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
