Kimatekozták az egyik legjelentősebb villanyautó-kockázatot

2025.04.14. 07:45

  • Egy friss felmérés szerint a tisztán elektromos autók akkumulátorainak tárolókapacitása évente átlagosan kevesebb mint 2 százalékkal csökken. 
  • A legtöbb villanyautóban pedig nem kell cserélni az akkupakkot. 

Tesla-batch

Az elektromos autóknál kulcskérdés az akkumulátor degradációja, vagyis az, hogy hosszabb távon hogyan alakul a tárolókapacitás.  Ezzel összefüggésben sok vevőjelölt tarthat esetleg attól, hogy idővel cserére szorul a nagyfeszültségű akkumulátor, ami jelentős tétel az autó árához képest. A villanyautosok.hu szakportál most idézte a Geotab brit mobilitási szolgáltató tízezer magán- és céges tulajdonú elektromos autó adatait vizsgáló elemzését, amely beszédes választ adott az említett kockázatra. 

Az akkumulátorok állítólagosan gyenge megbízhatóságát még mindig érvként használják az elektromos autók ellen. [...] Remélem, hogy az olyan adatok, mint amilyeneket mi is gyűjtöttünk, segítenek eloszlatni ezt a tévhitet. Tény, hogy az akkumulátorok állapotának 1,8 százalékos romlása valószínűleg nem lesz jelentős hatással a legtöbb sofőr mindennapi járműhasználatára, és ez a szám az új modellekben alkalmazott fejlettebb akkumulátortechnológiának köszönhetően csak tovább fog csökkenni – mondta az elemzés eredményeit ismertetve David Savage, a Geotab Egyesült Királyságért és Írországért felelős alelnöke.

A Geotab elemzése azt is kimutatta, hogy a degradáció nem nagyobb, ha az autót intenzíven használják. A cég arra jutott, hogy az akkumulátorok túlnyomó többsége túléli a jármű hasznos élettartamát, és soha nem kell cserélni. Ha egy átlagos elektromos autó akkumulátora évente 1,8 százalékkal romlik, akkor 12 év elteltével még mindig közel 80 százalékos lesz az állapota, ami általában meghaladja egy flottajármű szokásos élettartamát. A geotabos elemzésből kiderült továbbá, hogy a gyakori használat sem okoz komolyabb degradációt, ráadásul a magasabb futásteljesítménynél hamarabb megtérülhet az autó ára. A Geotab-elemzésből látszik az is, hogy a melegben történő gyakori gyorstöltés azonban már érezhetően gyorsíthatja az akkumulátor öregedését. 

Mi a helyzet az akkupakkon kívül? 

Az elektromos autókkal foglalkozó szakszerviz, a zágrábi – ennélfogva az európai és magyar piac szempontjából is releváns tapasztalatokkal rendelkező – Electric Vehicle Clinic (EV Clinic) pár héttel ezelőtt publikált összeállítása szerint az elektromos autók esetében egyébként messze nem az akkumulátor a legkritikusabb alkatrész a szervizelés szempontjából, míg a hibrideknél igen. A villanyautóknál az elektromos motor, a fedélzeti töltőberendezés (OBC), valamint a hőszivattyú is megelőzi az akkupakkot. 

Utóbbi cég a saját adatai alapján közölte azt is hogy egy tisztán elektromos autóba való új akkumulátor átlagára bőven meghaladja a 20 ezer eurót, miközben a hibrideknél ez 10 ezer eurós tétel. Ugyanakkor a kilowattórára vetített kiadás nagyon más képet mutat. A villanyautóknál kevesebb mint 500 euró az ár 1 kilowattórára (kWh) vetítve, ugyanez a konnektorról is tölthető hibridek (PHEV-k) esetében megközelíti a 4 ezer eurót. A teljes hajtáslánc költségeit nézve a szakszerviz adatai szerint a villanyautóknál 40 ezer euró alatt marad ez az összeg. A hibrideknél pedig közelíti az 50 ezer eurót, miközben a hagyományos belső égésű motorral szerelt autók esetében 45 ezer euró ugyanez.