Magyarország felét elvihetik a vámok
- Összesen majdnem 108 milliárd dollár, azaz 38 557 milliárd forint – egy friss számítás szerint ekkora veszteséget okozhatnak a Donald Trump amerikai elnök által bevezetett autóipari büntetővámok az amerikai gyártóknak.
- Pedig a tarifák célja pont az lenne, hogy kedvezőbb helyzetbe kerülhetnek.

„Egy strukturális váltást látunk az autóiparral kapcsolatos gazdaságpolitikában, ami valószínűleg hosszú ideig érvényesülni fog” – mondta Felix Stellmaszek, a Boston Consulting Group (BCG) autógyártással foglalkozó elemzője a Donald Trump által bevezetett autóvámokról, amelyek szerint az Egyesült Államokba érkező autókra 25 százalékos vám vonatkozik. Hozzátette: „Az idei a legnagyobb következményekkel járó év lehet az autóipar történetében.Nem csupán az azonnal érezhető költségek miatt, hanem mert alapvető változásokat hoz abban, ahogy az iparág felépül.”
A BCG várakozása szerint az új tarifák 110-160 milliárd dollár pluszköltséget okoznak az autógyártóknak a korábbihoz képest. Az újautó-piacon keletkező bevételek 20 százalékát érinthetik és mind a nemzeti, mind a külföldi autógyártók költségeit növelhetik.
A michigani Center for Automotive Resesarch kutatóintézet 107,7 milliárd dolláros pluszkiadást jósol. Ez forintban 38 557 milliárdos tétel, lényegében a tavalyelőtti teljes magyar GDP fele. A közel 108 milliárd dollárból egyébként 41,9 milliárd eshet a detroiti hármasra, a GM-re, a Fordra és a Stellantisra.
Milliós lesz forintban mérve a drágulás a szalonokban
Az autógyártók lenyelhetik a pluszköltségek egy részét, de nem kétséges, hogy ennek jelentős hányada megy a fogyasztók nyakában.
Március végén a Cox Automotive szakértői akár 5855 dolláros drágulást és az olcsó autók eltűnését jósolták az amerikai piacon, most pedig a Goldman Sachs is elkészült a saját előrejelzésével. A jövő szerintük sem lesz túl fényes: a jóslatok szerint az autógyártók lenyelik majd a vámok miatti drágulás egy részét, de a maradékot a vásárlókra terhelik. Ez a következő időszakban átlagosan 2000 és 4000 dollár közötti áremelkedést okozhat az USA autópiacán. A magasabb árak miatt törvényszerűen a kereslet is csökken. A Goldman Sachs szerint Trump vámjai miatt 850 ezer példánnyal kevesebb autó fogy majd 2025-ben, 2026-ban pedig ennél is nagyobb, 1,1 millió darabos csökkenés várható.
„Hosszabb távon az eladások esni fognak, a használt autók piacán isdrágulás jön és az autógyártók le fognak venni a kínálatukból egyes modelleket” – mondta JonathanSmoke, a Cox Automotive vezető elemzője.
Sam Abuelsamid, a Telemetry autóipari tanácsadó cég elnökhelyettese úgy becsli, hogy a cégeknek két hónapra elegendő tartalékuk van olyan alkatrészekből, amelyek árát még nem érintették az új vámok. Ez ad némi haladékot az autók árának emelésére, de végül a magasabb árak miatt évente kétmillióval kevesebb új autó találhat gazdára az Egyesült Államokban és Kanadában „hála” Trump vámpolitikájának.
