Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

2025.04.24. 11:35

  • Kínai sajátosság, hogy nem hivatalos adatok jelennek meg a heti autóeladásokról márkánként.
  • Ezekből az derül ki, hogy a BYD uralja az elektromos autók eladásait, de a kis cégek nem hagyják magukat.
IMG 0147

A kínai villanyautó-piacon szépen növekedtek az eladások április harmadik hetében a hónap második hetéhez képest – derült ki CarNewsChina.com hírportálon megjelent, nem hivatalos adatokból. 

A heti összesítéséket az egyik kínai gyártó, a Li Auto készíti szinte titokban. Márciusig nem volt ezzel gond, ám a kínai autógyártók szövetsége akkor ajánlást tette közzé, amelyben arra szólította fel a céget és a médiát, hogy tartózkodjon a heti adatok nyilvánosságra hozatalától.

Szerintük ez aláássa az iparágban a rendet és egészségtelen versenyt eredményez. Elegendő a havi adatközlés az új autók forgalomba helyezéséről. Az iparági tanácsadók, elemzők és befektetők azonban szeretik, ha sűrűn zúdulnak rájuk az információk, így továbbra is készülnek heti összehasonlítások.

Ezek szerint az elektromos és tölthető hibrid autók piacán az év 16. hetében a BYD 56,3 ezer autót adott, éves összehasonlításban 5,4 százalékos a mínusz. A Szegeden gyárat építő BYD fölényét mutatja, hogy a világ egyik legnagyobb autópiacán a második helyen álló Li Auto mindössze 8800 autót értékesített, igaz, ez 96 százalékos bővülésnek felel meg. A harmadik Leapmotor adatai 8600 autóról és így 125,1 százalékos éves bővülésről szólnak. A számokat annak alapján állították össze, hogy az adott héten hány új biztosítást kötöttek az egyes márkák autóira.

A szóban forgó héten a listán szereplő tizenhárom márka összesen 117 ezer autót adott el, ennek a fele BYD volt. Ez a magyar piacon azt jelentené, mintha mondjuk az élboly egyik márkája, mondjuk Suzuki, Toyota vagy éppen Skoda lenne minden második autó. A maradék 50 százalékos autótorta-szeleten osztozna az összes többi márka. 

Még számok

A BYD egyébként összesen közel 155 ezer autót adott el április első három hetében hazai piacán. Ha heti bontásban nézzük az új biztosításokat, akkor azt láthatjuk, hogy nagyjából a nyolcadik hétig gyorsan nőttek a cég eladásai, utána kisimult az értékesítési görbe.

A Li Auto 22 ezer autót adott el április első három hetében Kínában. A cég a hírek szerint 2025-ben 700 ezer autót akar értékesíteni, szemben a 2024-es kicsit több mint félmilliós eladással. A Stellantis hátterével tevékenykedő Leapmotor április első három hetében 20,4 ezer autót adott el, amivel lehagyta a Xiaomit és a Teslát. Az amerikai cég kevesebb, mint 16 ezer autót adott el április első három hetében Kínában, vagyis az élboly után következik csak.