Gondoltad volna, hogy Európa legokosabb autópálya szakasza nálunk épül? Mi sem

2025.05.16. 08:57

  • A Magyar Közút és a BME közösen hozza létre Európa legfejlettebb „okos autópálya”-szakaszát az M1-M7 közös, budaörsi részén. A cél egy digitális ikerpár megalkotása, amely valós időben figyeli a forgalmat, az útviszonyokat és a járműmozgásokat.
  • Ehhez 39 különféle szenzort – LiDAR-t, radarokat, hőkamerákat és nagy látószögű optikákat – telepítenek, amelyek másodpercenként 1,5 GB adatot küldenek közvetlen optikai kapcsolattal az adatközpontba. Az információkból egy élő digitális modell épül.

Mindig történnek váratlan dolgok, röppenek be meglepő hírek. Ilyen például a Magyar Közút közleménye, ami büszkén jelentette be, hogy Magyarországon, az M1-M7 autópálya budaörsi szakaszán készül egész Európa legokosabb autópálya-szakasza.

A szóban forgó szakaszt a Magyar Közút és a BME közösen építik ki további ipari partnerekkel együttműködésben. A projekt célja, hogy az M1–M7 közös szakaszát, a budaörsi felüljáró-körforgalom közelében digitálisan is leképezzék amely valós időben figyeli az autók mozgását, az út állapotát és a forgalom alakulását.

Ehhez 39 különböző eszköz – köztük LiDAR-ok, radarok, hőkamerák és speciális látószögű kamerák – folyamatosan gyűjti az adatokat másodpercenként nagyjából 1,5 gigabájtot, amelyeket közvetlen optikai kapcsolaton keresztül továbbítanak a Magyar Közút adatközpontjába. Az adatok egy digitális modellbe kerülnek, amely valós időben mutatja meg, mi történik az adott útszakaszon – és ez nem csupán látványos, hanem gyakorlati haszonnal is bír: a rendszer képes segíteni az önvezető járművek tesztelését, és hosszabb távon megalapozhatja az okos forgalomszervezés működését.

Ezt tovább fokozzák azzal, hogy megtanítják beszélni az utakat, vagyis a járművek ne csak saját szenzoraik alapján tájékozódjanak, hanem kommunikálni tudjanak az infrastruktúrával is. Például, ha egy jármű lassít vagy sávot vált, arról az információt más közlekedők, vagy épp az útkezelő rendszer is azonnal tudomást szerezhet. Ez teljesen új alapokra helyezné a forgalomszabályozást, ahol nemcsak a lámpák és táblák irányítanak, hanem az adat is.