A Kia 2003-ban alapított kaliforniai tervezőstúdiójának második nagyobb munkája a masszív külsejű terepjáró.
A tanulmány bő egy számmal nagyobb, mint a Kia Sorento: 4,877 méter hosszú, 1,976 méter széles, 1,819 méter magas, a tengelytávja pedig 2,946 méter, azaz csaknem akkora mint a legnagyobb GM és Ford terepjárók, ám a sajátságos formaterv miatt messze nem látszik ekkorának. A vízszintes motorháztető és az óriási, 305/45R22-es kerekek egész rövidnek láttatják az autó orrát, hátul pedig a hátsó oldalajtó mögött ferdén lefutó vaskos tetőoszlop csalja meg a szemet, azt a benyomást keltve, mintha vége lenne a karosszériának. Az összhatást a barátságtalan tekintetű hűtőmaszk, a vaskos, fényezetlen műanyag-betétes sárvédő-szélesítések és az alacsony ablakok teszik teljessé.
A formaterv miatt úgy tűnik, hogy a KCD-II a legkomolyabb terepjárók egyike, pedig igazából inkább egy praktikus, hosszú utazásokra és rövid túrákra egyaránt alkalmas nagy szabadidő-autó. Ez igazán a belső térbe pillantva válik egyértelművé: belül hat különálló ülést találunk vörös és fekete bőr kárpitozással, a műszerfalon és az autó teljes hosszában végighúzódó középkonzolon pedig alumínium díszbetétek egész hadserege látható. A műszerfal számtalan billenőkapcsolójával már-már egy utasszállító repülőgép pilótafülkéjét juttatja eszünkbe. A tető mintha rímelne az alatta húzódó tárgyakra: a hat ülés mindegyike felett egy-egy kis ablak található, a középen húzódó alagút felett viszont egy átlátszatlan panelt találunk, amelybe a világítás mellett egy 9 hüvelykes képernyőt is beépítettek, így a hátsó négy ülésen DVD-nézéssel üthetik el egy-egy hosszabb út unalmát. A hat ülés mellett nemigen marad hely a csomagszállításra, ezért a Kia kaliforniai tervezői négy óriás-csipeszt helyeztek a tetőre. Ezekkel mindenféle előkészület nélkül rögzíthetők hosszú, de legfeljebb 5 cm vastag tárgyak, például szörfdeszkák vagy sílécek de a Mesa megfelelően kialakított csomagdobozt is hordhat a tetején.
A KCD-II-ben még a Sorento amerikai csúcsváltozatából származó hajtásláncot találjuk, a 3,5 literes 198 lóerős V6-os motor és a hozzá tartozó ötsebességes automataváltó azonban már akkora helyen árválkodik, ahol egy nagy V8-as is könnyedén elférne. A Mesa természetesen állandó összkerék-hajtást kapott, és számos korszerű elektronikus kiegészítőt, amilyen a lejtmenet-vezérlő, a lejtőn felfelé való elindulást segítő Hill-start Assist Control vagy a követési távolságot is figyelembe vevő sebességtartó automatika.
A Kia KCD-II Mesa jövőjéről egyelőre keveset árultak el, de a sajtóközleményben több utalást is találunk arra nézve, hogy a tanulmány egy, a közeljövőben bemutatkozó Kia terepjáró előfutára lehet. Ez pedig azt jelentheti, hogy a dél-koreai cég hamarosan a nagy terepjárók piacára is be szeretne lépni, ahol ma még a három amerikai autógyártó játssza a főszerepet.