Concept-X: nagy terepjáró Suzuki módra

2005.01.14. 11:30

Detroitban még csak tanulmányautóként mutatkozott be a terepjáró, de 2006-ban már jön a végleges változat is, így a Suzuki a terepjárók közt is felfelé terjeszkedhet. A Concept-X formaterve érdekes kettősséget hordoz: a szokványosnak nevezhető terepjáró-arányok mellé igazán jellegzetes részletmegoldások társulnak. A gömbölyded, orr-rész, amelyen csak a keskeny lámpák alatt látható két apró nyílás, valamint a hátfal élei halszerű összhatást kölcsönöznek az autónak, a masszív sárvédő-szélesítések viszont erőt visznek a sima vonalakba. A Concept-X oldalajtói egyetlen hatalmas nyílást takarnak, mivel a hátsó ajtók zsanérjai hátulra kerültek, a B-oszlopot pedig elhagyták a tervezők.

A hatüléses tanulmány érdekes módon nem tartalmaz igazán újszerű megoldásokat: ma már legkülönlegesebb felszerelései is elérhetőek a drágább luxusautókban, egy tanulmányautóban pedig már-már kötelező a baleset-előrejelző rendszer, a beépített DVD, a navigációs rendszer, vagy a Bluetooth-állomás. Ez azonban nem a Suzuki újítási kedvének hiányára vezethető vissza, sokkal inkább arról van szó, hogy a Suzuki Swift előfutáraként bemutatott Concept S -hez hasonlóan a Concept-X sem igazi tanulmányautó, inkább egyfajta prototípus, amellyel a vásárlók reakcióit szeretnék tesztelni.

Az autó műszaki megoldásairól elég szűkszavúan nyilatkozik a Suzuki: egyedül az biztos, hogy az orrban egy 3,6 literes V6-os motor bújik meg, és a Concept-X mind a négy kereke hajtott. Úgy sejtjük, a hallgatás oka az idegen eredetű műszaki alapokban rejlik. Valószínű, hogy a Suzuki nem fektetett be egy nagy terepjáró-padlólemez és egy új motor kifejlesztésébe, hisz ez semmiképp nem érné meg a cégnek, ehelyett a GM-től kölcsönözték a szükséges alkatrészeket. Erre utalnak az autó arányai, és a motor hengerűrtartalma is: a GM-en kívül igen kevesen gyártanak épp 3,6 literes hathengerest. Persze a GM padlólemez használata aligha árt a Suzuki amerikai arculatának, hiszen ottani kínálatuk nagyobb részt lecserélt jelvényű Daewoo modellekből áll, csak két terepjáró és a Liana ottani megfelelője, az Aerio származik saját forrásból.