Negyed század kell az üzemanyagcellás autók elterjedéséhez?

2005.01.24. 12:34

A Toyota szakértője szerint még igen messze van a belsőégésű motorok korszakának vége. Bill Reinert, a Toyota amerikai fejlesztési részlegének egyik vezető munkatársa elmondta, hogy előre nem látható nagy áttörések nélkül 2030-ig valószínűleg nem kezdhetik meg az üzemanyagcellás autók tömeggyártását.

Az elsődleges ok a cellacsomagok igen magas ára: egy ilyen hajtáslánc, főképp a cellákban alkalmazott ritka nemesfémek miatt, megközelítően tízszer annyiba kerül, mint egy belsőégésű motor. Emellett persze más problémák is vannak: az üzemanyagcellák alacsony hőmérsékleten vagy igen alacsony hatásfokkal, vagy egyáltalán nem működnek, és a mai konstrukciók ráadásul igen rövid életűek, így bizonyosan nem bírnának ki 10 évet sem.

Korábban, más gyártóktól sokkal optimistább becsléseket hallhattunk: a GM azt ígérte, 2010-ben megkezdi az első üzemanyagcellás modellek gyártását, és más gyártók is úgy vélekedtek, hogy 2015-re megoldják a felmerülő problémákat. A Toyota a GM-mel, a Hondával és a DaimlerChryslerrel együtt az üzemanyagcellás hajtásrendszerek legnagyobb fejlesztői közé tartozik, de úgy tűnik, a japán gyártó a hibrid hajtást tartja a közeljövő útjának, és az üzemanyagcellás technológia térhódítására inkább hosszú távon számít.