Három éven belül nyereséges lehet a Mitsubishi

2005.01.31. 17:32

A japán márka új vezetőséggel, további monstre tőkeinjekciókkal és vadonatúj tervekkel indul neki a 2005-ös évnek. A Mitsubishi csoport legnagyobb cégei teljes mellszélességgel a Mitsubishi Motors mögé álltak: a Mitsubishi Heavy Industries, a Mitsubishi Corp., a Mitsubishi Tokyo Financial Group és a Bank of Tokyo-Mitsubishi összességében több mint 5,25 millió dollárt juttat az autógyártónak, nagy részben újabb részvényekért cserébe. A pénz részben a 2004/2005-ös üzleti év 4,3 milliárd dollárra becsült veszteségének kompenzálására megy el, de jut belőle az átszervezésekre és az új fejlesztésekre is.

Az újabb tőkeinjekcióval azonban új vezetés is érkezik a Mitsubishi Motorshoz: a DaimlerChryslerrel való szakítás után pozícióba került hármas, Yoichiro Okazaki elnök-vezérigazgató, Koji Fukawara alelnök és Hideyasu Tagaka ügyvezető igazgató a múlt pénteken leköszönt, helyükre új vezetőket állítanak az új többségi tulajdonosok. Az elnöki székbe Takashi Nishioka kerül, aki korábban a Mitsubishi Heavy első embere volt,az ügyvezetői teendőket pedig Osamu Masuko veszi át - őt a Mitsubishi Corp. delegálta az autógyártó élére.

Az új vezetés rögtön nyilvánosságra is hozta elképzeléseit, amelyekkel 2006-ra újra nyereségessé szeretnék tenni a Mitsubishi Motorst. Az új mentési terv gyakorlatilag a modellpaletta felújítására, a felesleges gyártási kapacitás lekötésére vagy megszüntetésére, a gyártási minőség javítására, a terjesztési hálózat átszervezésére és a felesleges adminisztráció leépítésére alapoz. Az egyik legfontosabb változás a Mitsubishi Motors termékfejlesztési stratégiájában a lokális és rétegmodellek számának csökkentése: a korábban előirányzott 9 helyett 10 világszerte forgalmazott modellt szeretnének csatasorba állítani 2007-ig, míg azon modellek száma, amelyek csak egy-egy piacon lesznek kaphatók, eddigi tervekben szereplő 17-ről 14-re csökken. A korábbi híresztelésekkel ellentétben nem változtatnak a cég típusainak jellegén sem.

A Mitsubishi továbbra is három területen igyekszik majd versenybe szállni a konkurensekkel: a terepjárók, a kisautók és a sportos modellek közt. A márka arculatának erősítésében az eddiginél is nagyobb hangsúlyt kap a versenysport tevékenység, így a WRC és a tereprali program tovább folytatódik. A tervekhez szokatlan módon öt új típus vázlatait is mellékelték, amelyek közül kettő - egy új szabadidő-autó és egy ötajtós kiskocsi - már a 2005 márciusától 2006 márciusáig tartó üzleti évben bemutatkozhat. A másik három rajzon vélhetőleg az új Pajeró, a Lancer Evo sorozat következő tagja és egy fura, szögletes egyterű látható, ezeket a 2006/2007-es évre tartogatják.

Az új vezetés tervei szerint nagyon komoly szerep jut a Mitsubishi fellendítésében a konkurens gyártókkal való együttműködésnek is. A Nissannal már aláírtak egy szerződést, amelyben a Mitsubishi vállalta, hogy miniautókat szállít a Nissan számára, a PSA-val pedig egy közös szabadidő-autó fejlesztéséről tárgyalnak jelenleg is. Emellett a Mitsubishi a Chryslerrel is tovább folytatja fejlesztési együttműködését, így egyes nagyobb Chrysler és Mitsubishi típusok azonos padlólemezzel és motorokkal készülhetnek a jövőben.

A tervek alapján azt remélik, hogy 2007-ben már növekedést produkálhatnak, és 2007-ben már több mint 1,5 millió autót adhatnak el, ugyanakkor már 2006-ban kisebb nyereséget hozhat a vállalat, egy évvel később pedig megszilárdíthatják a cég pozitív pénzügyi mérlegét.