Részecskeszűrő-hiány miatti kiesés a PSA-nál

2005.02.07. 12:39

Eredeti terveinél mintegy 15 000 autóval gyártott kevesebbet a Peugeot-Citroën az év első hónapjában. A kimaradás oka, hogy a részecskeszűrő-beszállítók nem tudták tartani a lépést az egyre növekvő igényekkel. A PSA az elmúlt négy évben körülbelül egymillió részecskeszűrőt épített be autóiba, és ezzel a legjelentősebb európai felhasználó a 110 000 darabbal második Mercedes-Benz előtt. A részecskeszűrők nélkül a dízelmotorok nehezen tudnák teljesíteni a 2006-tól életbe lépő Euro-4-es előírásokat.
A probléma egyik fele, hogy a berendezés kerámia alkatrészeit nem lehet rohammunkában építeni, és a szűrőket gyártó japán-francia vegyesvállalat mintegy 7000 darabbal maradt el januárban. Másfelől, a modern gyártósorokat nem lehet egy az egyben átállítani kizárólag benzinmotorok termelésére, így a dízeleket sújtó hiány a benzinmotorok termelését is korlátozta, így jött ki a 15 000-es kiesés. Ráadásul elképzelhető, hogy áprilisig további 5000 darabbal marad el a beszállító.
Bár a probléma egyelőre a PSA-t érinti érzékenyen, a közeljövőben más gyártók is megszenvedhetik a szükséges kerámia alkatrészek hiányát. Ezt az is alátámasztja, hogy a Bosch becslései szerint hamarosan annyira megnő az igény a részecskeszűrők iránt, hogy a tavaly 700 000 darabos piac 2007-re évi hatmillióssá nőheti ki magát.