Autógyár-felvásárlások Oroszországban

2000.11.21. 21:07

Különös felvásárlási háború zajlik Oroszországban az autógyárak, és a fémipar között, melynek tétje az ország autóiparának ellenőrzése. A játszma egyik fontos szereplője a Sibal nevű alumíniumipari tröszt, amely korábban már megszerezte a PAZ-t, a legnagyobb orosz autóbusz-gyártót, nemrég pedig azt is bejelentette, hogy több mint 25%-ot szerzett a GAZ-ból, az ország második legnagyobb személyautó- és haszonjármű-gyártójából, amely valószínűleg elegendő a GAZ kontrolljához. Ezzel párhuzamosan a Severstal acélipari tröszt 20%-ot szerzett a terepjárókat gyártó UAZ-ból. Az autógyárak gyenge anyagi helyzetük, és viszonylag magas fémfelhasználásuk okán lettek a meglehetősen jól prosperáló fémipari cégek első számú célpontjai, amelyek így biztosíthatják maguknak beszállítói szerepüket. A legfontosabb "talpon maradt" autógyár, az AvtoVAZ (Lada) tette meg az első ellenlépést, pályázatot nyújtott be az ukrán ZAP alumíniumfeldolgozó üzem 95%-ának megvásárlására. A lépésre azért volt szükség, hogy kézben tarthassák az alumínium árát, amely az 1998-as gazdasági összeomlás óta a négyszeresére emelkedett. A felvásárlási hullám persze jót is jelenthetne az autóiparnak, hiszen így friss tőkéhez juthatnak a virágkorát élő fémipar feneketlen pénzeszsákjából. Az alumínium- és acélgyártókat azonban rendszeresen összefüggésbe hozzák a szervezett bűnözéssel, ami veszélyeztetheti az autógyártók kapcsolatát külföldi partnereikkel. Az utolsó önálló autógyár, az AvtoVAZ esetében egy hasonló felvásárlás lehetősége különösen veszélyes lehet, hiszen épp most folytatnak tárgyalásokat a General Motorssal közös gyármányfejlesztésről, és értékesítésről, melyek döntőek lehetnek a cég további sorsára nézve.