Búcsúznak a Volga személyautók

2005.12.09. 11:32

A GAZ vezetése úgy döntött, végleg leállítja a személyautó-gyártást, mivel típusai elavulttá váltak, egy új modell kifejlesztése pedig aligha volna kifizetődő. Ezzel úgy tűnik, a Volga márkanévnek is végleg búcsút inthetünk. Pedig korábban úgy tűnt, hogy még van remény.


Galéria - kattintson a képre

Igaz, hogy a GAZ többször is megpróbálta megújítani személyautó-kínálatát - előbb a 3105, majd a rövid életű 3111 révén - és mindannyiszor kudarccal végződött a kísérelt, de legutóbb, 2003-ban láthattunk egy ígéretes prototípust 3115-ös néven , amely úgy tűnt, eséllyel indulhatna az orosz piac meghódításáért. Időközben persze tovább folyt a Volga M24-es újabb változatainak gyártása: az 1968-ból származó alapkonstrukció változatlanul hagyásával, de új motorokkal és belső térrel készül a 3102-es, a 310221-es kombi és a tavaly bemutatott, új orr-résszel ellátott 31105-ös. Ezekből az elpusztíthatatlan, és meglehetősen olcsó - átszámítva úgy 1,5 millió forintért kapható - autókból még tavaly is vagy 50 ezer példány kelt el, de úgy tűnik, típusok iránti kereslet meredeken zuhan. Ugyanakkor a GAZ a haszonjárművek piacán szárnyal: a Gazel, Sobol és egyéb hasonló típusok igazán keresettek, így a cég a továbbiakban ezekre koncentrál.


Galéria - kattintson a képre

A Volga márkanév 1956-ban jelent meg a Pobeda utódján, a GAZ M21-esen. A gömbölyded jármű a korabeli középvezetők járműveként, valamint taxiként és mentőautóként 1970-ig építette a szocializmust. 1968-ban megjött az utódmodell, az M24-es, amely formájával a korabeli amerikai átlagautókat idézte, műszaki szempontból viszont elődei örökségét vitte tovább. Az 1980-as évek közepén állítólag párthatározat született egy új, korszerű Volga megépítéséről, amelynek a Volvo 740-es szolgált volna mintául, de ebből a rendszerváltás miatt semmi sem lett.

Így csupán néhány apróság kicserélésére tellett. A Volga hűtőmaszkja és a hátsó lámpák többször is megváltoztak az utóbbi 15 év alatt, és a típusjelzést is folyton cserélgették, de a lényeg eközben mit sem változott. A Volga manapság elsősorban már csak a közületi vásárlók körében népszerű. Taxinak, vállalati autónak használják, de egyre többen választanak helyette helyben gyártott külföldi típusokat, az exportlehetőségek pedig teljesen megszűntek.