Múlt hét pénteken 4 darab új Mercedes-Benz Citaro O 530 G CNG típusú csuklós autóbuszt adott át a DaimlerChrysler leányvállalata, a Mercedes-Benz buszokat gyártó EvoBus, és a forgalmazó EvoBus Hungária Kft. a Tisza Volán Rt szegedi telephelyén. Mivel a buszokat, különösen a helyi járatos csuklós buszokat szerkesztőségünk néhány tagja szívügyének tekinti, ezért a szegedi helyi közlekedésében szerepet vállaló Citarók átadásán személyesen is részt vettünk. Mind vezető, mind utas szempontból szemügyre vettük a 6 centiméter híján 18 méteres kék-fehér óriásokat, miközben több olyan érdekességet is megtudhattunk, ami a hétköznapi utasok elől a későbbiekben valószínűleg rejtve marad.
Első és legfontosabb jellemző, hogy ugyanúgy, mint 35 másik társuk a szegedi telepen, ezek a buszok is sűrített földgáz-üzemre lettek kialakítva. A CNG, azaz Compressed Natural Gas rendszert a Tisza Volán 1996 óta alkalmazza autóbuszain és főleg a belvárosi vonalakon üzemelteti ezeket. A rendszer nagy előnye, hogy a dízelmotorokkal szemben kén-dioxidot egyáltalán, nitrogén-oxidot és egyéb, szilárd szennyezőanyag pedig csak igen kis mértékben bocsát ki. A Citarókba szerelt M 447 hLAG jelű, 12 liter lökettérfogatú motorok turbófeltöltővel és turbólevegő-hűtővel 326 lóerő teljesítményre és 1250 Nm forgatónyomaték leadására képesek. A 7 darab műanyag, egészen pontosan kompozitalapú gáztartály összesen 1330 liter sűrített gáz befogadását teszi lehetővé.
Egy általunk megkérdezett szakértő elmondása szerint egy köbméter, azaz ezer liter sűrítés előtti földgáz csak körülbelül 0,7 liter benzinnek megfelelő energia leadására képes. Mivel a felhasznált földgáz több mint 90 %-ban tartalmaz metánt, ellentétben a személyautókból is ismert autógázzal, amely összetételében már sokkal több és bonyolultabb gázvegyület található. Igaz, a földgázt felhasználás előtt akár 100-200 baros nyomásra is sűríthetik, és a sűrítéssel sokáig közel lineárisan csökkenő térfogatnak köszönhetően egy köbméter a buszok tetején már nem egész tíz liternyi helyet foglal csupán. Ezért aztán azzal az 1330 liter sűrített gázzal, amit a Mercedes buszok visznek magukkal, kb. 350 km-es hatótávolság érhető el, de az igazán környezettudatosan. Bár egyelőre a Magyar Állam nem támogatja különösebben ezt a fajta környezettudatosságot, mivel jelenleg 25 forint jövedéki adóval sújt minden egyes köbméter földgázt, amiből csak a Tisza Volán 200 milliót fogyaszt el évente a DGÁZ Rt. által üzemeltetett töltőállomás segítségével.
A földgázüzemű motor által szolgáltatott energiát egy hagyományos, négy sebességes Voith gyártmányú automata váltó továbbítja a kerekekhez, amivel 70 km/h végsebesség érhető el. 146 utas szállhat fel az első ajtón, a szegedi szabályoknak megfelelően. 39-en ülőhelyet is találhatnak, miközben a második ajtónál kihajtható rámpán a kerekesszékesek is könnyedén felgördülhetnek a teljes egészében alacsonypadlós buszra. Gond csak a leszállással lehet, mivel a csukló mögött csupán egy ajtót helyeztek el, amit a járművezető még ha akarna sem tudna kinyitni, csupán a nyitás engedélyezésére van lehetősége. Az ajtó ezután az utasok által működtetett ajtónyitóval nyitható és egy fotocella segítségével a leszállás befejezése után három másodperccel önműködően csukódik. Ez a rendszer bizonyára megszokást igényel majd, mind a járművezetőtől, mind az utasoktól, így eleinte minden bizonnyal nem kevés türelemre és körültekintésre lesz szükségük.
A vezetőfülke ezzel szemben a lehető legegyszerűbb eszközöket tartalmazza csupán, hogy minél kevesebb információval és kapcsolóval vonják el a járművezető figyelmét a munkájáról. Itt található a budapesti Volvókból ismert Vultron gyártmányú utastájékoztató rendszer kezelőegysége is, ami, ellentétben pesti társaival, nem az ajtónyitások, hanem egy GPS-alapú helymeghatározó rendszer alapján váltja a megállókat, és tájékoztatja az utazóközönséget a következő megállóról, valamint az átszállási lehetőségekről. A vezetőfülke légkondicionálót is kapott, míg az utasoknak az egyharmad részben elhúzható oldalablakok nyújtanak valamiféle enyhülést a meleg nyári napokon.
Az Európa terv Környezetvédelmi és Vízügyi célelőirányzat keretein belül vásárolt négy buszt tavasszal újabb kettő követi, valamint további beszerzések is várhatóak, ha a Zöld Forrás programból pályázott pénzekhez sikeresen hozzájut a város. A szegedi környezettudatosságot megirigyelhetné a főváros. Le a kalappal előttük és mindenki előtt, aki ebben támogatja őket.