Négy új modell az Opeltől?

2006.05.23. 10:14

Bob Lutz a német sajtónak nyilatkozott a modellpaletta bővítésének terveiről. A GM termékfejlesztésért felelős alelnöke szerint az Opel az évtized végéig négy új piaci szegmensben jelenhet meg, amelyet eddig elsősorban a konkurencia uralt.

Az első ilyen újdonság az Antaránál kisebb szabadidőautó lesz, amely leginkább talán a Suzuki SX4-hez hasonlítható. A GM Europe eddig nemigen foglalkozott ezzel az épp csak formálódó piaci szegmenssel, mivel nemrég még a GM volt a Suzuki egyik fő részvényese, és nem szerettek volna belső versenyt. Ugyanakkor a GM nemrég eladta Suzuki-részvényeinek jelentős részét, és más konkurensek is dolgoznak már apró szabadidőautókon, így a Volkswagentől és a Renault-tól is várható valami hasonló néhány éven belül. A GM típusából évente úgy 200 ezret szeretnének eladni - részben Opel és Vauxhall, részben Chevrolet és Daewoo jelvénnyel -, a gyártás pedig Mexikóban, Thaiföldön vagy Indiában folyhat.

A második új típus egy ötszemélyes kompakt egyterű lehet, amely a VW Golf Plus, a rövidebbik Renault Scenic és a Ford C-Max ellenfele lehetne. Térkínálatát tekintve az Astra kombi változata és a hétszemélyes Zafira közé illeszkedne az új típus, amely az Opel Bochumban, Németországban működő üzemében készülne. A tervek állítólag már készen vannak, és bár a MAV néven emlegetett jármű sorsáról csak jövőre születik döntés, a meglevő műszaki alapok miatt ez a típus is elkészülhet 2009-ig.

A harmadik egy nagykocsi, amely az Omega megüresedett helyét tölthetné ki az Opel választékában. Valószínűleg nem egy hagyományos szedánról van szó, sokkal inkább valami olyasmiről, mint az egykori Insignia tanulmány: egy nagy belterű, kényelmes, ötajtós utazóautóról. A GM vezetése azonban még nem hozott végleges döntést az ügyben, és ez nem is véletlen. Nem szeretnének belső vetélytársat a Saab 9 5-ös utódjának, de az Opel arculatának mégis jót tenne egy ilyen presztízsmodell.

Az utolsó típus egy városi kisautó lenne, hasonló az Opel Trixx tanulmányához. A GM Europe hosszú ideje tervez egy ilyen, leginkább a Smart ForTwohoz hasonló autót, de eddig különféle partnerekkel képzelték el a fejlesztést. Eredetileg a Fiat 500-as testvérmodelljeként mutatkozott volna be az Opel minije, de az olaszok a szakítás után a Forddal kezdtek együtt dolgozni. A Suzuki is szóba jöhetett volna partnerként, de most úgy tűnik, ez a kapcsolat is meggyengült, így a GM valószínűleg egyedül kénytelen belefogni a fejlesztésbe. Ugyan felhasználhatják a Daewoo kisautós tapasztalatait, de egy ilyen, előzmények nélküli új típus kialakítása akár három-négy évig is elhúzódhat, így az Opel városi apróságára 2010 előtt nemigen számíthatunk.

A négy tervezetben egyetlen közös pont van, mindegyik körül nagy még a bizonytalanság. Ugyanakkor úgy tűnik, a GM vezetése végre belátta, hogy ha növelni akarják az Opel piaci részesedését, akkor nem elég csak a meglevő típusválasztékot megújítani, hiszen a konkurencia folyamatosan új kategóriákat keres, ahol tovább terjeszkedhet.