Tízmillió autónál tart a Skoda

2006.07.17. 11:00

A múlt héten ünnepelte a tízmilliomodik autójának elkészültét a Skoda. Az esemény főszereplője egy ezüstszínű Octavia Combi Elegance 2.0 TDI volt: ha a Skoda történészei nem tévednek, ez a cseh cég tízmilliomodik sorozatgyártású autója.


Galéria - kattintson a képre

A számolás persze nem lehetett egyszerű, hiszen Mladá Boleslavban 1905-ben kezdett autógyártásba a Skoda Auto jogelődje, a Laurin & Klement, bár az is igaz, hogy 1925-ig, amikor a Skoda nehézipari konszern vette át az irányítást, csupán néhány ezer – nagyrészt luxuskivitelű – autót építettek. Az igazi tömeggyártás a Popular modell 1934-es bemutatásával kezdődött, és ez volt a cég egyik első, műszaki szempontból is úttörő modellje: itt alkalmaztak


Galéria - kattintson a képre

elsőként gerincvázas felépítést az akkortájt egyeduralkodónak számító létra-alvázas megoldás helyett. Az első, teljes egészében fém karosszériás modellje, az 1200-as 1952-ben készült el, az első önhordó karosszériás modell pedig az 1964-ben bemutatott, farmotoros 1000MB volt. Ez az első olyan típus, amellyel kapcsolatban gyártási számot is említ a Skoda sajtóközleménye: a nálunk is jól ismert típusból


Galéria - kattintson a képre

443 ezer példány készült 1969-ig. A csehek legnagyobb számban eladott modellje szintén egy farmotoros típus, a 105-120 család, amelyből valamivel több, mint kétmillió hagyta el a gyártósorokat 1976 és 1990 között. Innentől a növekedés folyamatos volt: a Favoritból 1987 és 1995 között 1,07 millió, a Feliciából 1994 és 2001 között 1,42 millió, a Fabia, Octavia és Superb típusokból pedig mindeddig több mint hárommillió példány készült.


Galéria - kattintson a képre

Az össztermelés több mint fele, mintegy ötmillió autó már a VW-csoport fennhatósága alatt hagyta el a Skoda gyártósorait. A céget a rendszerváltás után egyetlen típussal vették át, amelyből évente mindössze 170 ezer példány készült, de a fejlesztéseknek hála az azóta elmúlt években sikerült megsokszorozni a termelést. Tavaly már 492 ezer autót adtak el, és a cég vezetése abban reménykedik, hogy 2006 lehet az első év, amikor átlépik az évi félmilliós határt.