Chrysler tanulmányok

2001.01.10. 22:03

[Detroit] Dacára a vállalatot sújtó krízisnek, Amerika harmadik autógyártója több új tanulmányautót is bemutatott a detroiti közönségnek.

Olcsó Jeep

 
   

Az igazi terepjárók szerelmeseinek szól a Jeep Willys tanulmány, amelyben a II. világháborús ős-Jeep legújabb reinkarnációját tisztelhetjük. Az autó a jellegzetes hűtőmaszkon kívül szinte csak filozófiájában emlékeztet az elődre. A masszív vaslemezeket merev alumínium csővázra illesztett könnyű karbonszálas műanyag elemek váltották fel, így az autó mindössze 1315 kg súlyú lett. Az elpusztíthatatlan oldalszelepelt motor helyett az új Willyst egy 160 lóerős, 1,6 literes feltöltött motor hajtja, a terepváltót négysebességes automata, a kapcsolható rendszert állandó négykerékhajtás váltotta fel. Ezek alapján akár könnyű sportkocsi is lehetne a Willys, ám a magasra húzott lökhárítók, a szinte nem is létező túlnyúlások, a megemelt futómű, és a 22 hüvelykes felnikre húzott vaskos terepgumik kétségtelenné teszik az autó rendeltetését. A 10 másodperces gyorsulás, és a 140 km/h körüli végsebesség is inkább egy terepjárót idéz. A készítők bevallása szerint az autó az első Jeepek szellemét igyekszik megidézni modern, és költséghatékony módon.

Kereszttűz

 
   

"Európai kezelhetőség egy amerikai izomautó dinamikájával ötvözve." - hangzik a Chrysler Crossfire ars poeticája. A klasszikus sportautókat idéző hosszú orr a buborékforma tetővel, a hangsúlyos sárvédőkkel, és a hatalmas kerekekkel valóban impozáns összhatást kölcsönöznek az autónak, ugyanakkor a hűtőmaszk fura vigyora, és az első sárhányóív mögötti nyílások agresszivitást sugallnak. A motorháztető alatt egy 2,7 literes feltöltött V6-os 275 lóereje dübörög, az ötsebességes manuális váltó pedig a hátsó kereket hajtja. Ezekkel az adottságokkal az autó 5,8 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, míg a végsebessége valahol 230 és 240 km/h között van.

A szépség és...

 
   

Végül egy igazi Amerikait is bemutattak, a Dodge Super 8 Hemi formájában. A rövid, de széles motorház, a panoráma-szélvédő, a B-oszlop hiánya és az öngyilkos rendszerű, középről nyíló ajtók, a nagyon alacsony ablakok, és a hatalmas kerekek furcsa keverékéből létrejött jármű zavarba ejtő jelenség. Az ember nemigen tudja, hogy az 50-es éveket, vagy a mát keresse-e benne, sőt, a különös hátsórész még azt is kérdésessé teszi, hogy személykocsiról van-e szó, vagy egy elméretezett furgonnal állunk szemben. Az figyelemfelkeltő formákon belül már a modern technika uralkodik, az 5,7 literes V8-as erőgép 353 lovas, és a négysebességes AutoStick fantázianevű négysebességes automataváltón keresztül a hátsó kereket hajtja. A végsebesség, és a gyorsulás is tekintélyt parancsoló, az előbbi 250 km/h, az utóbbi álló helyzetből 100 km/h-ra kevesebb mint hat másodperc, dacára az autó 1600 kg feletti súlyának. Természetesen egy ekkora autóból a fedélzeti computer sem hiányozhat, jelen esetben rögtön négy, un. egykártyás számítógépről van szó, mindegyiken Linux, és szabványos Java virtuális gép fut. Ez a masina ad otthont többek közt a jármű hangfelismerő programjának, amely összeköttetésben áll a hangrendszerrel, a klímaberendezéssel, a fedélzeti rádiótelefon-rendszerrel, és a biztonsági rendszerrel. Sőt, akár az otthoni intelligens háztartási gépek, és ajtózárak is működtethetők az autóból, így érdemes kétszer is meggondolnunk, hogy mit mondunk...

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.