Szerkezeti átalakítás előtt áll a VW-csoport

2006.11.14. 10:12

A vezérigazgatói szék várományosa, Marin Winterkorn felvázolta a jövőre vonatkozó terveit, amelyekben első helyen a cég felépítésének teljes átszervezése szerepel.


Martin Winterkorn

A cég egyik legnagyobb problémája régóta változatlan, egyszerűen túl sok az önálló márkanév, amelyek sokszor egymással is versenyeznek. A leköszönő vezérigazgató, Bernd Pischetsrieder úgy próbált úrrá lenni a káoszon, hogy két hasonló részre osztotta a céget. A Volkswagen márkacsoportba a névadó márkán kívül a Bentey, a Bugatti és a Skoda tartozik, míg a Lamborghini és a Seat irányítása az Audi márkacsoport feladata volt. Az így kialakult kétfejű vállalat azonban egyfajta belső versenybe kezdett, ami Winterkorn szerint értelmetlen pazarláshoz vezetett. A leendő vezérigazgató példákat is mondott. Gyakorta előfordult, hogy a VW és az Audi egymástól függetlenül fejlesztett ki hasonló teljesítményű, hasonló méretű modellekbe szánt motorokat, így sokszor kétszer annyit költött a cégcsoport, mint amennyire feltétlen szükség lett volna.

Winterkorn nem függőlegesen, hanem vízszintesen szeretné kettéosztani a VW-csoport kínálatát. Tervei szerint az új struktúrában az Audi, a Bentley, a Bugatti és a Lamborghini kerülne közös irányítás alá, míg a VW, a Seat és a Skoda alkotná a VW-csoport másik felét. Így a két részleg kínálata csak minimális átfedésben lenne egymással, sőt, az is megoldható, hogy az egyes márkák a részlegeken belül összedolgozzanak, felosszák maguk között a piacot, és így minimálisra csökkenjen a cégen belüli verseny. Emellett a következő vezérigazgató szerint arra is odafigyelnek majd, hogy a két csoport maximálisan együttműködjön egymással az átfedő területeken.

Ez nyilván azt jelenti, hogy a hasonló méretű típusok – például az Audi A3-as és a VW Golf, vagy az A4-es és a Passat – fejlesztésén együttes erővel dolgozik a két részleg, megosztva egymással a fejlesztési eredményeket. Ugyanakkor az is valószínű, hogy a termékpaletta redundáns elemei eltűnnek a színről, például aligha marad meg a VW Phaeton, sőt, még a VW Touareg sorsa is kérdéses, hiszen az új filozófia szerint a Volkswagennek semmi keresnivalója nincs a prémium kategóriában.