Japánban egyre népszerűbb a szíjas automataváltó. Tavaly a Subaru, a Honda, a Nissan, a Toyota, és a Mitsubishi is bemutatta fokozatmentes automataváltóval felszerelt modelljeit, és jövőre a Mazda is alkalmazza a megoldást. A siker óriási, a Honda a japán Civicek 70 %-át ilyen váltóval értékesítette. A CVT őse a '60-as években jelent meg a hollnad DAF kisautóiban, ám nem lett túl népszerű. A '80-as évek végén aztán újból felbukkant, részben a robogók révén, ahol ma már egyeduralkodónak számít, részben néhány kisautóban. Úgy látszik, a rendszer hátrányait - drága alkatrészek, a fémszíjak viszonylag kis élettartama - mára sikerült szinte teljesen megszüntetni, ráadásul az átvihető teljesítményt is sikerült megnövelni, azaz már erősebb autókba is beszerelhető. A CVT nagy előnye, hogy nem csak a kuplungot teszi feleslegessé, de a fogyasztást, és a végsebességet sem emeli jelentősen, mint a hagyományos hidrodinamikus automaták. A japán sikerek után már csak idő kérdése, hogy mikor kezdi meg a CVT európai hódítását...
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)