Vector WX-8: váratlan feltámadás

2007.11.15. 10:52

Gerald Weigert feltámasztotta a Vector márkanevet, és egy új sportkocsit mutatott be Los Angelesben.


Az Avtech WX-8 jelzésű szupersportkocsi csak nyomokban hasonlít híres, ékformájú elődeire, lényegében egy teljesen új autó prototípusáról van szó. Sajnos a formaterv messze nem olyan különleges, mint az első típus 1971-ből származó jellegzetes ékformája. A sportkocsi ugyan nagyon alacsony, széles, és feltűnően hosszú tengelytávú, de kerekded formái, és a legutolsó Toyota Suprát idéző orr-része miatt eléggé jellegtelennek tűnik. Egyedül a hátsó kerekek körüli karosszériaelem emlékeztet egy picit az egykori W8-asra.


A Los Angeles Auto Show-n látható autó persze csak kiállítási tárgy, még az sem biztos, hogy egyáltalán képes saját erejéből megmozdulni, de a tervek szerint a korábbi Vectorokhoz hasonlóan egy minimum 600 lóerős, hétliteres V8-as hajtja majd a szériapéldányokat. Az előzetes számítások szerint 3,3 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s tempót, és álló helyzetből indulva 11,3 másodperc alatt futhatja meg a negyed mérföldes távot. Természetesen erősebb motorokról is szó esett a típussal kapcsolatban. Egy 750 lóerős kompresszoros változatról is hallani, sőt, egy átdolgozott sporthajó-motort is emlegetnek, amely két turbófeltöltőjével akár 1800 lóerő leadására is képes lenne. Ha ez utóbbi valóban bekerül a WX-8 szériaváltozatába, akkor talán az is megbocsátható, hogy a Vector ezúttal már nem keresztben, hanem hosszában tartalmazza a motort, ami műszaki szempontból egyértelmű visszalépésnek tűnik.


Sajnos abban nemigen bízhatunk, hogy a WX-8 hamar gyártásba kerül, már ha Weigert korábbi ígéreteit nézzük, és azt, hogy mi valósult meg belőlük. Az első Vector prototípus, amely még olcsó sportkocsinak készült, 1971-ben készült el, a második, a nyolchengeres W2-es 1978-ban, aztán ez utóbbi a szériagyártására W8 néven csak 1989-ben került sor, és 17 példány után vége is lett. Később, 1996-ban még készült 14 M12 jelzésű, Lamborghini motoros Vector, de ezzel úgy tűnt, vége is a kalandnak.

Ezek után csak remélhetjük, de aligha bízhatunk benne, hogy az első működő prototípust nem 2014-re készíti el az újraalakított Vector Motors.