Négy európai nagyváros belső kerületeiben vezettek be behajtás-korlátozást a legkevésbé környezetkímélő járművek számára 2008 január 1-jén.
A Berlinben, Kölnben és Hannoverben útjára indított rendszer alapja az járművek környezetvédelmi besorolását jelző matrica: a levegőszennyezés mértéke alapján vörös, sárga vagy zöld jelzést kaphatnak az egyes autók. Egyelőre csak a vörös jelzésű járművek - az Euro1-es besorolású, vagy régebbi dízelmotoros autók és a szabályozott katalizátor nélküli benzines típusok - mozgását korlátozzák a három német városban, de az a cél, hogy a központi kerületekbe 2010-ben már csak zöld matricával ellátott autókkal lehessen behajtani. Még az idén további német városok - köztük Bochum, Düsseldorf és Frankfurt - csatlakoznak a rendszerhez. Az intézkedésektől azt várják Németországban, hogy a nagyvárosok finompor-szennyezettsége 5-10%-kal csökken.
Az olaszországi Milánóban szintén január első napjától érvényes egy hasonló, a levegő tisztábbá tételét célzó rendelkezés, azzal a különbséggel, hogy itt az Euro4-esnél rosszabb besorolású autókat 2 és 10 euró közti napi behajtási díjjal is sújtják.