Az olasz gyártó és a szerb kormány képviselői már alá is írtak egy szándéknyilatkozatot tegnap egy új vegyes vállalat megalapításáról.
A tervek szerint a Zastava autógyárat üzemeltető új cég 70%-a a Fiat kezébe kerül, a maradék 30% pedig Szerbiáé marad, cserébe a Fiat 700 millió eurót költ az üzem fejlesztésére, és az újabb modellek gyártásának beindítására. A szerb gazdasági miniszter szerint a Punto II mellett - amely eddig Zastava 10-es néven készült a gyárban - 2009 végén egy új kisautóval, 2010 végén pedig egy közepes méretű típussal bővül a Zastavánál készülő modellek köre. A Fiat állítólag mintegy 200 ezer autó előállítását tervezi a szerb gyárban. Az olasz gyártó természetesen hamar véget vet a nagyrészt a Fiat 128-as szerkezetén alapuló régi típusok gyártásának, sőt, valószínűleg a Zastava márkanév is eltűnik, vagy ha meg is tartják, csak a Szerbiában forgalmazott autókon maradhat meg, az exportra szánt modellekre biztosan Fiat embléma kerül.
Tegnap lezárult egy korszak: gyakorlatilag az utolsó nagy közép-európai, exszocialista autógyártó is elveszítette függetlenségét. A régió autóiparát így mára teljes egészében a multinacionális autógyártók uralják. A Skoda a VW csoport, az lengyel FSM és a Zastava a Fiat, a Dacia a Renault, az Oltcit a Ford, az FSO pedig a General Motors érdekkörébe került, míg a volt keletnémet autóipar gyakorlatilag megszűnt. A húsz évvel ezelőtti hazai utcaképet meghatározó autók gyártói közül már csak két orosz vállalat, a Ladákat előállító AvtoVAZ és a Volga gyártója, a GAZ tekinthető valamelyest önállónak, bár nemrég az AvtoVAZ-ba is bevásárolta magát a Renault.