A Mi Mercedesünk
Reggel óta tudjuk, hogy a Mercedes Magyarországon építi fel új üzemét, ahol az A és B osztály utódai készülnek majd. Lássuk, miféle autókra kerülhet a Made in Hungary felirat 2012-től.
Az 1997-ben bemutatott A osztály a Mercedes legkisebb típusa, amelyet eredetileg a kínálat kiegészítésére szántak, és csupán 50 ezer példányt terveztek gyártani belőle évente. Az autó első generációja még városi kisautónak készült, de a 2004 óta készülő második sorozat valamivel nagyobb lett, erőteljesebb motorválasztékkal. A második generációs A osztályra épül a testesebb és magasabb B osztály, amelyet eredetileg az amerikai piacra szántak, de végül mégsem mutattak be az Egyesült Államokban.
A jelenlegi modellek szokatlan, szendvicsszerkezetű alvázkeretre épülnek, amely magában foglalja a teljes hajtásláncot, így a viszonylag magas karosszéria felső része szinte teljes egészében hasznosítható teret tartalmazhat. Ez a szokatlan elrendezés elméletben igen korszerű, de egyben különösen drágává is teszi a Mercedes számára két legkisebb típusának gyártását. Az A és a B osztályon kívül ugyanis nincsen más hasonló felépítésű, elsőkerék-hajtású modell a kínálatban, így a viszonylag kis példányszám miatt a fejlesztési költségek igen nagy része jut egy-egy autóra. Épp ezért valószínű, hogy az A és a B osztályt felváltó modellek teljesen más felépítésűek lesznek: úgy néz ki, a Mercedes a nagyobb, hátsókerék-hajtású C osztály alkatrészeinek felhasználásával fejleszti a következő generációt, amely legalább négyféle karosszériával készül majd. A három- és ötajtós csapott hátú kivitelek mellett egy apró egyterű és egy kisméretű hobbiterepjáró várható.
A Mercedes számára létfontosságú, hogy jövőbeli kompakt modelljeit nagy mennyiségben, olcsón állíthassa elő, mivel csak így lehet képes megfelelni az Európai Unió szigorú szén-dioxid-kibocsátási korlátozásának, amely egy-egy autógyártó esetében az összes legyártott autóra 120 g/km-es átlagos emmissziót engedélyez. A szén-dioxid-kibocsátás viszont az autók fogyasztásával áll arányban, így ahhoz, hogy nagyobb modelljeiket piacon tarthassák, évente több százezer takarékos járművet kell piacra dobniuk. Legalább részben ennek a kényszernek köszönhető a kecskeméti gyárépítés is, mivel Németországban nagyjából évi 220 ezer A és B osztály előállítására nyílik lehetőség, ami az új körülmények között kevésnek bizonyulhat.