K1 Roadster: vérpezsdítő holland Szlovákiából

2008.06.24. 13:26

Akár egy nagyobb Lotus Elise: a K1 Sportcars első autója könnyű, egyszerű felépítésű, de maximális vezetési élményt nyújtó sportkocsinak készült.


Galéria - kattintson a képre

A kis vállalkozás egyszerű, de bevált módszert követett a Roadster megtervezésekor. Az alapot egy könnyű, de kellőképpen merev acél csőváz adja, ehhez csatlakoznak a versenypályákról ismerős nyomórudas felfüggesztések, a motor és a váltó, illetve a könnyű, szálerősítésű műanyag karosszériaelemek. A hajtáslánc teles egészében a Fordtól származik: a hatsebességes kézi váltót és a háromliteres V6-ost a Mondeo előző generációjának ST változatából ismerhetjük, bár a K1-nél 242 lóerőre növelték a motor teljesítményét. Ha a nyers teljesítmény-adatok nem is ígérnek sokat, a 993 kilogrammos autó hasonlóan gyorsul ezzel a visszafogott hathengeressel, mint az Audi, a BMW vagy a Porsche bő 400 lóerős utcai szörnyetegei: 4,9 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-t, és akár 250 km/h-s sebességgel is haladhat.


Galéria - kattintson a képre

A Roadstert viszont tudni is kell vezetni, hiszen semmilyen elektronikus bűvszerszám nem vigyáz a sofőrre és utasára: nincs sem ABS, sem kipörgésgátló, sem menetstabilizáló, így igencsak észnél kell lenni, ha valaki ki akarja használni az autó képességeit. A hozzáértőket viszont maximálisan kiszolgálja az autó, akárcsak egy versenygép, hiszen a futómű állítható kivitelű. Az egyetlen kényelmi felszerelés - amelyre a helyi vásárlóknak nyilván sokszor lesz szükségük - az autóra szerelhető keménytető, amelyet rossz időben néhány mozdulattal fel lehet szerelni.

A könnyed sportkocsi egyik érdekessége, hogy a látszat ellenére nem hollandiában készül, hanem itt a szomszédban, Szlovákiában, közelebbről Pozsonyban. A holland cégre elsősorban a forgalomba helyezési eljárás miatt volt szükség, mivel északi szomszédunknál hasonlóan nehézkes egy ilyen kis szériás modellt engedélyeztetni, mint itthon. Emellett a vásárlók nagy része is Nyugat-Európából várható, így érthető, hogy a közép-európai származását nem verik nagy dobra.

A K1 Roadster alapára 83 ezer euró (kb. 20 millió forint), ami a képességeit nézve nem tűnik vészesen soknak. Később egy második típusváltozatot is be szeretne mutatni a szlovák-holland cég, ebbe már 320 lóerős motor kerül majd, így nyilván az ára is borsosabb lesz.