Jogellenesen nyilvánították személyautóvá a mopedautókat
Az ombudsman szerint segédmotoros kerékpárként kellene kezelni a 45 km/h végsebességű apróságokat.
A rendőrség jelenleg a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogszabály-értelmezése alapján jár el a mopedautósok ellen, amelyet csupán egy körlevélben rögzítettek. Eszerint egy kizárólag Magyarországon használt alváz-jelölés alapján nyilvánítható egy négykerekű jármű segédmotoros kerékpárnak. A jelzés hiányában pedig akkor is személyautónak minősül, ha amúgy minden paraméterében megfelel a mopedekkel szemben támasztott követelményeknek, azaz ha valaki ilyen járművel közlekedik, attól a rendőrség B kategóriás jogosítványt kérhet, a mopedautón pedig rendszámnak és érvényes műszaki vizsgának kellene lennie.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint azonban ez a gyakorlat jogellenes, hiszen az EU más országaiban kiadott típusbizonyítvány minden tagállamban érvényes, a törvények értelmében eltérő helyi szabályozás nem alkalmazható. Ráadásul egy hatósági körlevél jogszabályként való alkalmazása sérti a jogalkotásról szóló törvényt, azaz ezen az alapon nem indulhat hatósági eljárás.
Az ombudsman állásfoglalása tehát egyértelmű, de ez sajnos nem jelenti feltétlenül, hogy a mopedautósok kálváriája véget ért volna. Tiszta helyzetet a magyar jogszabályok egyértelműbb megfogalmazása hozhatna, erre azonban még várnunk kell. Addig pedig csak remélni lehet, hogy a magyar hatóságok lassan tudomásul veszik: az Európai Unió jogszabályai minden tagállamban egyformán érvényesek.