Megszületett az európai CO² korlátozás menetrendje

2008.12.02. 15:01

Hosszas előkészítés után megszületett a végleges törvénytervezet az Európában eladott új személyautók szén-dioxid-kibocsátásának korlátozásáról. A szabályozás jóval engedékenyebb lett, mint vártuk: fokozatosan vezetik be, és a kisebb gyártókra nem vonatkozik majd a korlátozás. Így aligha lesz olyan európai autógyár, amelynek az új szabályok miatt kell beszüntetnie az európai forgalmazást.

A 130 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási korlát maradt, de 2012-re csak az egyes gyártók által eladott autók 65%-ára nézve lesz kötelező. 2013-ra ez az arány 75%-ra, majd 2014-re 80%-ra nő, és csak 2015-ben veszik figyelembe az összes eladott járművet a kibocsátási átlag kiszámításánál. Ráadásul olyan kisebb, zömmel nagy fogyasztású, és egy jelentős szén-dioxid-kibocsátású típusokat készítő gyártókra, mint a Land Rover, a Jaguar, az Aston Martin vagy épp a Koenigsegg, amelyeket tönkre tenne a korlátozás, az új szabály egyelőre nem vonatkozik.

A végleges megoldás tehát jóval kíméletesebb az európai autóiparhoz, mint azt korábban sejteni engedték, és ennek sokan nem örülnek. A Greenpeace szóvivője egyenesen üresnek nevezte a törvényjavaslatot, de egyes európai parlamenti képviselők is csalódásuknak adtak hangot, mondván, hogy az autógyárak többségének így 2015-ig nem kell jelentősebb összeget áldozniuk típusaik fogyasztásának csökkentésére.

Úgy néz ki, a vártnál engedékenyebb szabályozás elsősorban a gazdasági válságnak köszönhető: az Unió vezetése nem szeretné tovább súlyosbítani a helyi autóipar amúgy is nehéz helyzetét azzal, hogy költséges fejlesztéseket kényszerít az iparágra.