A Saab eladásán kívül más ígéreteket is tartalmaz az a dokumentum, amelyet a GM néhány nap múlva az amerikai törvényhozás elé terjeszt, abban a reményben, hogy az autóipar számára elkülönített 25 milliárdos állami hitel csaknem felét megkapja.
A General Motors egyfelől alapos belső átszervezést és terjesztőhálózatának, illetve márkafejlesztésének ésszerűsítését, másrészt új, takarékos és tiszta modellek bemutatását ígéri: így szeretnék három éven belül ismét nyereségessé tenni a vállalatot, sőt, visszafizetni azt a hatalmas összeget, amelyet az államtól most hitel formájában kérnek. A GM a dokumentum szerint beérné 12 milliárd dollárral, amennyiben előrejelzésüknek megfelelően a korábbi 16-ról 12-12,5 millióra esne vissza az amerikai piacon összesen eladott autók száma, és további hatmilliárdra lenne szüksége a túléléshez, ha az eladások 2009-ben nem haladják meg a 10,5 millió autót.
Részleteket egyelőre nem tett közzé a GM, csupán nagy vonalakban vázolta, hogy mit tervez 2012-ig. A cég négy márkára koncentrál a közeli jövőben: a Buick, a Cadillac, a Chevrolet és a GMC fejlesztése kap elsőbbséget, míg a Pontiac lényegében új modellek nélkül marad, mondhatni parkolópályára kerül, de egyelőre nem szűnik meg. A Saturnnal kapcsolatban a GM is bizonytalanul fogalmaz: állítólag megvizsgálják a lehetőségeket, ami egyes vélemények szerint annyit jelent, hogy a márka egyszerűen megszűnik. A fejlesztések súlypontját a takarékosabb modellek felé tolnák el: a Chevrolet Volt számára kifejlesztett konnektoros hibrid hajtásláncot több más kompakt modell is megkapja majd, de a nagyobb típusok alapjaira is készítenek majd új, benzin-elektromos hajtású változatokat. Mindemellett természetesen további költségcsökkentéseket ígér a cég, ami alighanem gyárbezárásokat, a kereskedőhálózat szűkítését és a dolgozók fizetésének befagyasztását vagy csökkentését jelenti.
Egyelőre bizonytalan, hogy a vázlatos tervezet elég lesz-e a kongresszus meggyőzéséhez: úgy tudjuk, a képviselők jelentős része pénzkidobásnak tartja az állami hiteleket, mivel az elmúlt évek tapasztalatai alapján kérdésesnek érzik, hogy a detroiti autóipar egyáltalán versenyképessé válhat még valaha.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!